Štefková (Zelení): Olomouc-Šternberk za 8 minut? Chystá se revitalizace železniční trati, jaká nemá obdoby

29.07.2019 17:07 | Zprávy

Letos v červnu byly zahájeny přípravné a stavební práce na trati 290 (Olomouc-Šternberk-Uničov). Jedná se o významnou stavební investici ve výši 3,7 miliardy Kč, jaká nemá v českém prostoru na regionální železnici v takovém rozsahu obdoby.

Štefková (Zelení): Olomouc-Šternberk za 8 minut? Chystá se revitalizace železniční trati, jaká nemá obdoby
Foto: Zelení
Popisek: Zelení

Ačkoli plány na revitalizaci jsou v úvahách už přes 20 let, teprve s koncepcí dlouhodobé objednávky železniční regionální dopravy Olomouckého kraje, která byla zpracována a schválena Zastupitelstvem Olomouckého kraje v roce 2011, bylo možné z pozice kraje jako objednatele drážní dopravy v regionu tuto jedinečnou stavbu významně podpořit.

Příprava elektrizace a zkapacitnění trati byla rozdělena do tří stavebních částí. Samotné zahájení stavby již probíhá. Kompletní obnovou postupně projdou nejen koleje, ale i všechny stanice a zastávky. Ministerstvo dopravy schválilo elektrizaci stejnosměrnou trakční napájecí soustavou 3kV s předpřípravou na finální střídavou soustavu 25kV 50 Hz, která se v budoucnu plánuje na elektrizovaných tratích na celém území ČR, což je zásadní rozdíl oproti současné dieselové trakci. Doprava po železnici se tak v jízdním řádu 2021/2022 do Uničova přes Šternberk podstatně urychlí a začne výrazně konkurovat osobní automobilové přepravě. Elektrizace na trati navíc nabídne také oproti současnosti provoz v moderních bezemisních soupravách, které i svojí konstrukcí přispějí ke snížení hluku v okolí trati a ke snížení negativních vlivů z provozu železnice. Zavedením elektrické trakce dojde ke snížení emisí CO2 a odstranění starých ocelových železničních mostů povede ke snížení hlukové zátěže. Všichni se tak můžeme těšit na výrazné zlepšení kultury cestování s bezbariérovými přístupy, zatraktivnění výpravních budov, veřejných prostor okolí železnice. Dojde třeba k posunutí železniční stanice Troubelice blíže k centru obce. Samozřejmostí je také zabezpečení přejezdů a všech nejmodernějších zařízení trati dle nejvyspělejších evropských norem. Lze předpokládat, že všechny spoje budou velice rychle generovat nárůst cestujících v tomto směru, zejména do Šternberka a Uničova. Jízdní doba mezi Olomoucí a Šternberkem se totiž sníží z 20 minut na 8 minut, mezi Olomoucí a Uničovem ze 42 minut na 17 minut a v úseku Olomouc – Šumperk z 83 min na 58 min (JŘ 2022/2023). Nabídka spojů až v půlhodinovém intervalu je dostatečně široká, jednou za hodinu je do ní navíc zařazen rychlý spoj (Šternberk – Olomouc, 8 minut). V kontextu například budoucí stavby tzv. východní silniční tangenty silnice I/46 a průjezdu silniční dopravy přes Chválkovice a Pavlovičky je to významně konkurenceschopná stavba, neboť ze jmenovaných částí Olomouce se ani za 8 minut při plynulé dopravě autem nebo autobusem dojíždějící nedostane na nádraží.

Mimo zamýšlený zvyšující se komfort cestování, který není zanedbatelný, je důležitý i význam pro životní prostředí a očekávané snížení zátěže. A to nejen na ovzduší emisemi, které mají rizikový vliv na zdraví člověka, ale i redukci množství znečišťujících látek a snížení zátěže obyvatel nadměrným hlukem. Cestujícímu, který využije vlakové spojení s Olomoucí, navíc odpadne starost s parkováním vozidla, které je v oblasti nádražního prostoru dost problematické z hlediska kapacity parkovacích míst i ceny parkovného. S doplňkem integrovaného přestupného jízdného IDSOK, které můžete v Olomouckém kraji už běžně zaplatit kartou nebo mobilem, se cestující dostane přímo z vlaku na MHD, a automobil se tak v mnoha případech stane v tomto ohledu spíše přítěží. Vývoj situace by měl současně přinést i snížení počtu autobusových spojů na této trase, které s velkou pravděpodobností nebudou schopné konkurovat takto strukturovanému rychlému vlakovému spojení.

Paradoxně zásadní silniční stavba olomouckého regionu, která se sporně projednává už několik desítek let, umožní regionální železnici zásadně ovlivnit u cestujících výběr vhodného dopravního prostředku a nasměrovat stále více cestujících právě k využití přepravy po železnici. Na některých takto rekonstruovaných tratích v Evropě, z nichž je část provozována i soukromými dopravci, se počet přepravovaných cestujících zvýšil více než desetinásobně. Na jejich příkladu lze ukázat, jak v řádu několika let může být projekt revitalizace regionální tratě úspěšný a efektivní.

Pokud ve správném čase rovněž okolní obce a kraj přistoupí k podpoře snadné dopravy v obcích po trati, například budováním cyklostezek ke stanicím, úschoven kol, záchytných parkovišť po celé trati prakticky až do Šumperka, nebo zakládáním infocenter obcí v budovách stanic, budou moci obce uvažovat i o rozšíření stavebních parcel v dosahu železnice a oživit také okolí trati. V dlouhodobém horizontu by mohlo jít o nejkomplexnější projekt v dějinách regionální železnice v České republice se zásadním významem pro kvalitu života a životního prostředí.

Michaela Štefková
členka Rady krajské organizace Strany zelených v Olomouckém kraji

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Rusko

Nejsem Rusofil, ale proč jediní občané Ruska, by se měli podle vás vzdát občanství, pokud chtějí získat to české? Třeba já bych byl pro, aby každý, kdo chce mít české se musel vzdát svého původního občanství. Proč tato vláda navrhla toto jen u Rusů? A platí pořád, že migranty z Ruska ČR nepřijímá? N...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kobza (SPD): Jak se také „dělají“ dějiny

10:23 Kobza (SPD): Jak se také „dělají“ dějiny

Komentář poslance Jiřího Kobzy (SPD) ke stavu současných evropských demokracií.