Významný dopad měl také proces znárodnění, kolektivizace a centrálně řízená ekonomika v období socialismu. Soukromé vlastnictví půdy a výrobních prostředků bylo omezeno, podnikání bylo znemožněno a venkov přišel o mnoho drobných živnostníků, kteří poskytovali základní služby jeho obyvatelům. Centralizovaný systém upřednostňoval velká města a průmysl, nabízel perspektivu pro mladé lidi, kteří pak venkov opouštěli. Postupně došlo ke ztrátě historických vazeb, tradic, kulturního dědictví a obecně vztahu k půdě, ke krajině a k venkovu.
Bohužel trend vylidňování venkova a stárnutí obyvatel venkova pokračuje i v tomto století, kdy se počet obyvatel v nejmenších obcích snížil o 4,2 procenta, a zaniklo přes sto malých obcí. Nejvíce jsou ohroženy vesnice vzdálené od velkých měst, s počtem do 500 obyvatel. Do roku 2050 má počet obyvatel planety přesáhnout 9 mld., z toho obyvatelstvo na venkově má tvořit necelé 3 mld..
Má-li mít český venkov budoucnost, je třeba, aby o život na vesnici byl zájem. Ideálně by to měli být lidé mladí, aktivní, kteří mají ke své obci vztah a chtějí v ní žít, nejen přespávat.
K tomu je potřeba vytvářet podmínky k uspokojování základních potřeb, jako práce, dopravní obslužnost, kvalitní bydlení a dostupné služby, včetně školy a zájmových aktivit pro děti. Klid a krásná příroda, mladým lidem k životu nestačí. Starším obyvatelům venkova stále více ztěžuje život rušení zdravotních středisek, obchodů, pošt a poboček peněžních ústavů.
Na venkov má velký vliv i globalizace, která začala dotvářet venkovský život. Rozvoj venkova je ovlivněn místními specifiky i národní dimenzí (úroveň vytvářející legislativní podmínky pro rozvoj) a celosvětovými trendy.
Stále hovoříme o obnově venkova a venkov se stále vylidňuje. Je naprosto jasné, že potřebujeme promyšlenou, dlouhodobou koncepci a následně především součinnost několika ministerstev a organizací. Ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo zemědělství mají zásadní vliv na obnovu a rozvoj venkovských obcí.
Evropské dotace sice přispěly ke zpomalení trendu vylidňování venkova, ale nebudou zde napořád. Pokud chceme podpořit život na venkově, část prostředků z přebytku státního rozpočtu by mělo být investováno právě do rozvoje venkova. Investice by měly směřovat zejména na podporu komplexních projektů, které udrží soulad a životaschopnost všech členů komunity. Příkladem efektivity investic do rozvoje venkova je nejenom do oblasti podnikatelské činnosti, nebo obnovy ekosystému, ale i rozvoj a podpora občanské vybavenosti, jako jsou například školy, zdravotnické zařízení či instituce pro trávení volného času.
Dana Váhalová
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV