Valachová (ČSSD): Spravedlivé maturity a závěrečné zkoušky si také musí zachovat kvalitu

11.03.2021 15:09 | Zprávy

Projev na 87. schůzi Poslanecké sněmovny 11. března 2021 – Informace vlády o konání maturitních zkoušek v roce 2021

Valachová (ČSSD): Spravedlivé maturity a závěrečné zkoušky si také musí zachovat kvalitu
Foto: Archiv PLTV
Popisek: Kateřina Valachová v pořadu Horké téma

Děkuji, pane předsedající, kolegyně, kolegové, pane ministře.

Ráda bych shrnula stanoviska, která jsme už zveřejňovali v minulých dnech a týdnech, ale myslím, že je důležité, aby zazněla tady. Úřední maturita nebo maturita tzv. výběr ze tří je něco, co jsme odmítli a odmítáme. Pokládáme takový přístup za kapitulaci vůči stávajícím maturitám a závěrečným zkouškám v roce 2021. Spravedlivé maturity a spravedlivé závěrečné zkoušky podle nás musí splňovat dvě věci: za prvé by měly poctivě ověřovat to, co skutečně studenti, studentky, učni a učnice za ten rok, který je opravdu mimořádně jiný, je koronavirový a probíhá distanční výuka a praxe neprobíhá v podstatě vůbec, praktická příprava a praktická část, tak aby ověřovala tato zkouška, ať maturitní, či závěrečná, skutečně to, co bylo odučeno, a znalosti, dovednosti a kompetence, které měli šanci studenti a učni nabýt. A druhá věc, kterou pokládáme za spravedlivou, je důležitá také. Spravedlivé maturity a spravedlivé závěrečné zkoušky si také musí zachovat takovou kvalitu, takové ověření profesnosti a odbornosti, které zajistí studentům a učňům úspěch v navazujícím zaměstnání anebo v navazujícím vysokoškolském studiu.

Proto jsme žádali několik věcí. První věc, kterou jsme žádali, byl mimořádný přístup ke zdravotnickým a sociálním oborům, protože to, co je mimořádné v České republice kromě toho, že jsme na rok vypnuli prezenční studium a jsme skutečně jediní v Evropě, tak také je mimořádné to, že jsme jediní v Evropě v pracovním nasazení studentů. Takže zdravotnické a sociální profese určitě si podle nás zasloužily úpravu maturitní zkoušky a tady jsme rádi, že toto je naplněno, od včerejška 10. března.

Druhá věc, kterou jsme žádali a nebyli jsme to pouze my, ale dlouhé měsíce jsme o tomto diskutovali mimo jiné i na školském výboru se studentskými organizacemi, je nějaká alternativa, způsob, jak zvládnout ústní část českého jazyka či cizího jazyka zase s odkazem na to, že distanční výuka není stoprocentní, byť učitelé, učitelky dělají co mohou. Ale samozřejmě není to jako prezenční výuka, jako vyučování a vzdělávání v běžné době. Do toho samozřejmě vstupují různé sociální a ekonomické nerovnosti a konkrétní šance konkrétních studentů a studentek. Také tady jsme spokojeni, že je zde alternativa a je tedy zde dáno na výběr, zda ústní část českého jazyka či cizího jazyka bude postoupena.

Třetí věc, a po té volaly dlouhodobě, podotýkám toto bylo písemně komunikováno mezi mnou a ministrem školství už v polovině listopadu a stavěly se už tehdy za to všechny ředitelské asociace všech stupňů vzdělávání - řešit praxe. Praxe. Protože praxe jsou opravdu obrovský problém a všichni chápete, že s ohledem na nouzový stav, boj s koronavirem, opravdu takřka rok praxe neprobíhaly. Už tady zaznělo, že je to nejhorší v případě učilišť a odborného výcviku, ale samozřejmě řada oborů podle typu středních odborných škol také na tom není z pohledu vykonávaných praxí, tak jak jsme byli vždycky zvyklí, nejlépe.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Laudát (KAN): Blázen a křupan

22:01 Laudát (KAN): Blázen a křupan

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nelichotivým označením amerického prezidenta Donald…