Po takřka roce bez běžné školní docházky zasedli žáci devátých tříd k přijímacím zkouškám na střední školy. Ale namísto toho, aby CERMAT – organizace, která pro stát přijímací zkoušky zpracovává – jejich obtížnost uzpůsobil situaci, čekaly na žáky podle expertů jedny z nejobtížnějších testů vůbec!
Jednorázová zkouška, jejíž výsledek zásadním způsobem ovlivní celý budoucí život dětí, je problematické řešení a letošní zkoušky to ukázaly jednoznačně.
"Místo klasických přijímacích zkoušek zaveďme komplexní a dlouhodobější hodnocení studijních výsledků, předpokladů a zájmů dětí na základních školách, podle kterého se mohou při výběru školy orientovat i sami žáci a jejich rodiče. Body a procenta z testů ze dvou předmětů neříkají o schopnostech, ambicích, zájmech nebo studijních předpokladech dětí téměř nic," navrhuje expert Zelených na vzdělávání Matouš Vencálek.
České školství dlouhodobě trpí tím, že reprodukuje nerovnosti a neúspěch – děti se slabším sociálním a ekonomickým zázemím mají horší výsledky než děti s dobrým zázemím, děti rodičů s nižším vzděláním dosahují zase jen nižšího vzdělání a dopady těchto faktorů se stále prohlubují, místo aby se je dařilo odstraňovat. V tom jsme v mezinárodních srovnáních smutným unikátem. Dlouhé uzavření škol kvůli pandemii dopadlo na všechny, nejdrtivěji ale právě na ty nejslabší – dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí často chybělo technické zázemí pro distanční výuku i pomoc a motivace ze strany rodiny. Především právě tyto děti hodil CERMAT letošními přijímacími zkouškami přes palubu.
Jestli chceme být vzdělanou společností, jestli chceme být zemí s budoucností, musíme se naučit pomáhat a překážky ve vzdělávání odbourávat, ne přidávat další.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV