Vítek (Volba pro Prahu): V Praze MHD zdarma? Možnost, o které nikdo zatím nepřemýšlel

15.07.2014 9:35 | Zprávy

Pražská hromadná doprava zdarma pro místní? Chiméra, nebo relevantní varianta? Ušetřilo by se za tisk jízdenek, revizory, Opencard a za smetanu pro politiky?

Vítek (Volba pro Prahu): V Praze MHD zdarma? Možnost, o které nikdo zatím nepřemýšlel
Foto: archiv JV
Popisek: Jiří Vítek, předseda pražských Patriotů- Volba pro Prahu

Dokážete si představit, že v Praze můžete využívat MHD zdarma ? Nikdo do dnešního dne nevytvořil studii, která by tuto myšlenku posunula dál nebo ji absolutně vyvrátila. Možná to je záměr, protože by už nebylo na provize, podezřelá výběrová řízení a oslíček jménem MHD by najednou mohl přestat sypat. První co ze sebe vypustí, když mu v několika větách představím naši studii to je slovo "populismus", ale jak se dál dočtete, tak jsou města, která takovou službu bez problémů nabízejí, dokonce se o bezplatné dopravě rozhodovalo v referendech. Samozřejmě po veřejné diskusi. U nás však neproběhla magistrátem ani malá myšlenka, natož diskuse. Diskutujeme o zavírání nábřeží, cyklostezkách, ale o bezplatné dopravě ne.

Ano Praha je velkoměsto a možné využívání MHD zdarma do dopravních prostředků v první řadě naláká bezdomovce, především v zimních měsících, to je nejčastější argument v diskusích.

Ale není tomu tak

Dopravu zdarma může využívat pouze trvale přihlášený občan v hlavním městě, který zde odvádí daně. To znamená, že mimopražští a cizinci stále dopravu hradí.
.
Podmínkou dopravy zdarma je instalace turniketů do podzemní dopravy ( metra) zabrání tak vstupu nežádoucích osob a přepravní kontrola může vykonávat dále kontroly v povrchové dopravě.Pro vstup do turniketů se použije nový plastový občanský průkaz, který má v sobě kód trvalého bydliště a umožní identifikovat během pár vteřin Pražana a otevřít turniket. Není tedy třeba Opencard ( asi nemá cenu o ní dál psát)
.
 Pro přepravní kontrolu v povrchové dopravě( BUS, TRAM)  postačí občanský průkaz, kde je uvedeno trvalé bydliště. Zde bude provádět kontrolu přepravní kontrola a i posílená hlídkou městské policie, tak se předejde zbytečným konfliktům, ale také se zabrání využívání MHD bezdomovci ( ve většině případech jsou bezdomovci mimopražští).
  Víte, že nejvíce exekucí v Praze je právě z nezaplacené pokuty za MHD !

Jak hradit bezplatnou dopravu ?

Místo natažené ruky na dotace a vysávání rozpočtu hl.m.Prahy je třeba začít vydělávat, tedy pracovat. Systém sponzorovaných zastávek je absolutní novinkou, která dokáže výrazně snížit náklady na dopravu. Rozepisovat se o počtu zastávek a linek nebo rozpočtu, by bylo jistě zajímavé, ale zde na PL velmi dlouhé. Jen tramvaj má 600 zastávek. Spíše představím jednoduchý a srozumitelný modelový příklad.

Modelový příklad sponzorovaných zastávek z naší studie ( kompletně hotová -2/2015)

Tramvaj 22 - 28 zastávek.
Náklady měsíčně na tuto linku jsou například 250.tisíc korun.
Tedy měsíčně jedna zastávka stojí necelých 9000 Kč.
Cena inzerce v hlášení stanice Krymská .....200 metrů od stanice je Česká spořitelna.
Je tedy 9000 Kč.Toto hlášení bude slyšet cca 80x za den x 30 dnů.
Tedy jedno cílené hlášení bude stát 3,75 Kč.

Tallinn zavedl bezplatnou městskou dopravu pro své rezidenty (občany s trvalým pobytem) od 1. 1. 2013 po tom, co se pro její zavedení vyslovilo v referendu 75,5 % obyvatel. Jedná se o největší bezplatnou dopravu v Evropě, která zahrnuje 426 000 obyvatel. Jejímu zavedení předcházelo vypracování studie, která hodnotila rozpočtové dopady ve srovnání se sociálními, daňovými výhodami a dopady na životní prostředí. Za částečně dotovanou dopravu platil Tallinn ročně kolem 53 milionů eur, doplatek obyvatel pak činil pouze 17 milionů eur, z toho 5 milionů eur činil příspěvek nerezidentů. Zavedení bezplatné MHD tak zatížilo rozpočet Tallinnu pouze o 12 milionů eur ročně. Radnice si od něj slibovala snížení počtu aut v ulicích a tím i dopravních zácp, zlepšení životního prostředí, zvýšení mobility obyvatel a posílení ekonomiky města. Zacílení dopravy zdarma na rezidenty města mohlo rovněž přimět obyvatelé k přihlášení trvalého pobytu v Tallinnu, a tím i ke zvýšení daňových příjmu pro město.

První hodnocení úspěšnosti ukázaly růst využívání veřejné dopravy o 12,6 %, snížení používání aut o 9 % a snížení procenta výskytu dopravních zácp o 15 %.Celková kapacita veřejné dopravy se ve sledovaném období sice zvýšila o 9,6 %, poptávka cestujících však vzrostla pouze o 3 %, z čehož nárůst o 1,2 % může být připočten bezplatné dopravě. Největší nárůst byl zaznamenám v městské části Lasnamäe, která je nejlidnatější, nejhustěji obydlenou čtvrtí s vysokou nezaměstnaností a rusky mluvícím obyvatelstvem.

Bezplatná městská hromadná doprava v Evropě

Důvody pro zavedení bezplatné MHD:
Snížení používání aut, snížení přetížení cest, méně dopravních nehod, snadnější parkování, úspory z nižšího opotřebení silnic,….
Efektivnější využívání stávajícího provozu (žádné prázdné autobusy)
Snížení znečištění ovzduší a hlukové zátěže z automobilové dopravy
Snížení bariér vzdělávání, rekreaci, kultuře apod. (snadnější možnost dopravy do škol, divadla apod.)
Zdarma marketing pro obce

Důvody proti zavedení bezplatné MHD:
Prudký nárůst vandalismu a výtržnictví
Tranzitní vozidla se stávají de facto útulky pro bezdomovce
Ve velkých městech, kde z jízdného plyne hodně peněz, významné výpadky příjmů
Výrazný nárůst stížností řidičů a fluktuace zaměstnanců
Horší dodržování jízdních řádů

ESTONSKO
Tallinn (skoro půl milionu obyvatel)- jako první hlavní město Evropské unie od 1. ledna 2013 s městskou hromadnou dopravou zdarma. Více než půl stovky autobusových linek, čtyři linky tramvajové a devět trolejbusových. Platí pro obyvatele metropole, kteří se budou prokazovat čipovými kartami. Přespolní si budou muset kupovat jízdenky i nadále, a to prostřednictvím mobilu.

Keila (skoro 10 000 obyvatel) – 30 km od Tallinnu, platí od února 2013 pouze při obyvatele metropole (stejný systém jako v Tallinnu)

BELGIE
Hasselt (přes 70 000 obyvatel) – v jeho MHD zdarma od roku 1997 do dubna 2014. Výrazně přispěl k oživení centra města, 80 tisíc obyvatel, 11 autobusových linek, měně parkovišť, počet cestujících v MHD vzrostl o 1300%. Jedno z prvních měst na světě s MHD zdarma

DÁNSKO
Læsø (necelých 2 000 lidí) - největší ostrov v Severním moři zálivu Kattegat, taktéž jeho hlavní město.

ČESKÁ REPUBLIKA
Některá města testovala bezplatný provoz MHD. Od února 2002 do září 2007 a od března 2011 je zavedena bezplatná přeprava na lince MHD v Třeboni, přičemž využívanost MHD stoupla do roka od zavedení na dvojnásobek. Od 3. března 2008 je bezplatná přeprava na lince MHD v Hořovicích, kde roční dotace činila 750 000 Kč a zrušením desetikorunového jízdného byla zvýšena o 170 000 Kč. Od 14. června do 14. července 2009 byl vyhlášen bezplatný tarif v celé síti MHD Valašského Meziříčí. Od 27. března 2011 je zavedena MHD zdarma ve Frýdku-Místku:
Frýdek-Místek (okolo 60 000 obyvatel) – zahájilo 27. března 2011 jedinečný a do té doby v České republice nevídaný projekt „MHD zdarma". Zpočátku fungoval projekt MHD zdarma jen ve městě, postupně se rozšířil na devět okolních obcí. Do roku 2013 vzrostl počet cestujících o 40%.

VELKÁ BRITÁNIE
Sheffield (přes 500 000 obyvatel) – zdarma linky „FreeBee“ jezdí v centru města od pátku do sobty každých sedm minut.
Rotherham (přes 100 000 obyvatel) – taktéž „FreeBee“ linky jsou zdarma v centru města, jezdí každých 12 minut od pondělí do soboty od osmi hodin ráno do šesti hodin večer.
Bradford (okolo 300 000 obyvatel) - Služba „Freecitybus“ poskytuje bezplatné cestování po centru města. Autobusy jezdí každých deset minut od 7 hodin ráno do sedmi večer od pondělí do pátku a od osmi do půl šesté v sobotu.

FINSKO
Mariehamn (přes 10 000 obyvatel) - Mariehamn je hlavní město Åland, autonomního ostrova, který je součástí Finska. Veřejná doprava ve městě Mariehamn provozovaná autobusovou společností Rode Orm (Red Snake) je pro místní obyvatele i návštěvníky zdarma od roku 2000.

FRANCIE
Vitré (17 000 obyvatel) - od roku 2001 je všech 7 autobusových linek zcela zdarma pro všechny.
Noyon (14 000 obyvatelú – bezplatná veřejná doprava na celém svém území od září 2008.
Libourne (24 000 obyvatel) - 5 pravidelných linek a 2 školní linky zdarma na celém svém území od srpna roku 2011
Gap (45 000 obyvatel) - 9 linek zdarma na celém svém území od října 2005
Compiègne (70 000 obyvatel) – 6 linek zdarma
Colomiers (32 000 obyvatel) – 8 linek zdarma
Châteauroux (70 000 obyvatel) – 18 linek zdarma od roku 2002
Castres (85 000 obyvatel) – všechny linky zdarma
Aubagne (100 000 obyvatel) – všechny linky jsou zdarma
Boulogne-Billancourt (110 000 obyvatel)  - 2 linky s malou kapacitou (20 míst) na nejdůležitějších trasách v centru města

ISLAND
Akureyri (17 000 obyvatel) - zdarma místní městské autobusy od  6h až 23h ve všedních dnech a od 12h do 18h o víkendech a svátcích.

ITÁLIE
Livigno (6 000 obyv.) – zdarma linky v centru města

POLSKO
Gostyń (21 000 obyvatel) – bezplatná veřejná doprava po jejím jednomyslném schválení občanů města, od ledna 2014, nabízí bezplatnou veřejnou dopravu bez jakýchkoli omezení (jako je podmínka žít v daném městě, platit daně apod.)
Nysa (přes 40 000 obyv.) - zdarma veřejná doprava pro řidiče v Nyse od května 2012 = pro všechny cestující, kteří mohou předložit řidičský průkaz a registrační doklad automobilu při vstupu do autobusu.
Ząbki (přes 29 000 nahlášených obyvatel, odhaduje se však 50 000 obyv.) – město nedaleko Varšavy, zdarma veřejná doprava pro občany Ząbki od roku 2012, kteří jsou ve městě registrováni
Żory  (přes 60 000 obyv.) – od května 2014, nulové jízdné má zabránit poklesu obyvatel, platí pouze pro občany Żory  

RUMUNSKO
Lugoj (38 000 obyv.) – od července 2013, první město Rumunska s bezplatnou MHD,,

Ploiesti (přes 200 000) – od března 2014. Výhody jsou omezeny na obyvatele města s příjmem pod 3000 RON měsíčně (cca 670 €).

ŠPANĚLSKO
Torrevieja (přes 100 000 obyv.) – pro všechny obyvatele města vlastnící čipovou kartu, k němuž potřebují pas anebo kartu residenta města.

ŠVÉDSKO
Kölsillre (okolo 170 obyv.) – od roku 2010, podmínka platný řidičský průkaz
Avesta (22 000 obyv.) – od léta 2012.
Hallstahammar (15 000 obyv.) – tři zdarma linky
Övertorneå  (2 000 obyv.) – od roku 2001, v roce 2008 zavedení malých poplatků (100 SEK/rok). Od roku 2009 tento malý poplatek platí mladší devatenácti let, starší šedesáti pěti let a studenti, ostatní platí 1000 SEK ročně.
Kiruna (19 000 obyv.) – od roku 2011, požadavek čipové karty, kterou získá pouze občan Kiruny.
Jokkmokk (asi 5 000 obyvatel) – od roku 2007, podmínka čipové karty.

Zdroje: http://freepublictransports.com/city/ a poté weby jednotlivých měst.

Jiří Vítek , předseda PATRIOTI- VOLBA PRO PRAHU

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: .

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Benešík (KDU-ČSL): Slováci jsou na tom v zastoupení lidí v mezinárodní politice lépe než my

Můžete mi vysvětlit, jak je to možné? To jste jako politici tak neschopní protlačit na vysoká místa politiky, kteří by hájili zájmy Česka? Ono to dost vysvětluje, proč podle mě na mezinárodní scéně zájmy nás Čechů vlastně nikdo pořádně nehájí, a proč se stáváme stále více bezvýznamnou zemí.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

18:33 Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

Komentář poslance SPD po sněmovní konferenci vědců, která zpochybnila teze o globálním oteplování zp…