Dokážete si představit, že v Praze můžete využívat MHD zdarma ? Nikdo do dnešního dne nevytvořil studii, která by tuto myšlenku posunula dál nebo ji absolutně vyvrátila. Možná to je záměr, protože by už nebylo na provize, podezřelá výběrová řízení a oslíček jménem MHD by najednou mohl přestat sypat. První co ze sebe vypustí, když mu v několika větách představím naši studii to je slovo "populismus", ale jak se dál dočtete, tak jsou města, která takovou službu bez problémů nabízejí, dokonce se o bezplatné dopravě rozhodovalo v referendech. Samozřejmě po veřejné diskusi. U nás však neproběhla magistrátem ani malá myšlenka, natož diskuse. Diskutujeme o zavírání nábřeží, cyklostezkách, ale o bezplatné dopravě ne.
Ano Praha je velkoměsto a možné využívání MHD zdarma do dopravních prostředků v první řadě naláká bezdomovce, především v zimních měsících, to je nejčastější argument v diskusích.
Ale není tomu tak
Dopravu zdarma může využívat pouze trvale přihlášený občan v hlavním městě, který zde odvádí daně. To znamená, že mimopražští a cizinci stále dopravu hradí.
.
Podmínkou dopravy zdarma je instalace turniketů do podzemní dopravy ( metra) zabrání tak vstupu nežádoucích osob a přepravní kontrola může vykonávat dále kontroly v povrchové dopravě.Pro vstup do turniketů se použije nový plastový občanský průkaz, který má v sobě kód trvalého bydliště a umožní identifikovat během pár vteřin Pražana a otevřít turniket. Není tedy třeba Opencard ( asi nemá cenu o ní dál psát)
.
Pro přepravní kontrolu v povrchové dopravě( BUS, TRAM) postačí občanský průkaz, kde je uvedeno trvalé bydliště. Zde bude provádět kontrolu přepravní kontrola a i posílená hlídkou městské policie, tak se předejde zbytečným konfliktům, ale také se zabrání využívání MHD bezdomovci ( ve většině případech jsou bezdomovci mimopražští).
Víte, že nejvíce exekucí v Praze je právě z nezaplacené pokuty za MHD !
Jak hradit bezplatnou dopravu ?
Místo natažené ruky na dotace a vysávání rozpočtu hl.m.Prahy je třeba začít vydělávat, tedy pracovat. Systém sponzorovaných zastávek je absolutní novinkou, která dokáže výrazně snížit náklady na dopravu. Rozepisovat se o počtu zastávek a linek nebo rozpočtu, by bylo jistě zajímavé, ale zde na PL velmi dlouhé. Jen tramvaj má 600 zastávek. Spíše představím jednoduchý a srozumitelný modelový příklad.
Modelový příklad sponzorovaných zastávek z naší studie ( kompletně hotová -2/2015)
Tramvaj 22 - 28 zastávek.
Náklady měsíčně na tuto linku jsou například 250.tisíc korun.
Tedy měsíčně jedna zastávka stojí necelých 9000 Kč.
Cena inzerce v hlášení stanice Krymská .....200 metrů od stanice je Česká spořitelna.
Je tedy 9000 Kč.Toto hlášení bude slyšet cca 80x za den x 30 dnů.
Tedy jedno cílené hlášení bude stát 3,75 Kč.
Tallinn zavedl bezplatnou městskou dopravu pro své rezidenty (občany s trvalým pobytem) od 1. 1. 2013 po tom, co se pro její zavedení vyslovilo v referendu 75,5 % obyvatel. Jedná se o největší bezplatnou dopravu v Evropě, která zahrnuje 426 000 obyvatel. Jejímu zavedení předcházelo vypracování studie, která hodnotila rozpočtové dopady ve srovnání se sociálními, daňovými výhodami a dopady na životní prostředí. Za částečně dotovanou dopravu platil Tallinn ročně kolem 53 milionů eur, doplatek obyvatel pak činil pouze 17 milionů eur, z toho 5 milionů eur činil příspěvek nerezidentů. Zavedení bezplatné MHD tak zatížilo rozpočet Tallinnu pouze o 12 milionů eur ročně. Radnice si od něj slibovala snížení počtu aut v ulicích a tím i dopravních zácp, zlepšení životního prostředí, zvýšení mobility obyvatel a posílení ekonomiky města. Zacílení dopravy zdarma na rezidenty města mohlo rovněž přimět obyvatelé k přihlášení trvalého pobytu v Tallinnu, a tím i ke zvýšení daňových příjmu pro město.
První hodnocení úspěšnosti ukázaly růst využívání veřejné dopravy o 12,6 %, snížení používání aut o 9 % a snížení procenta výskytu dopravních zácp o 15 %.Celková kapacita veřejné dopravy se ve sledovaném období sice zvýšila o 9,6 %, poptávka cestujících však vzrostla pouze o 3 %, z čehož nárůst o 1,2 % může být připočten bezplatné dopravě. Největší nárůst byl zaznamenám v městské části Lasnamäe, která je nejlidnatější, nejhustěji obydlenou čtvrtí s vysokou nezaměstnaností a rusky mluvícím obyvatelstvem.
Bezplatná městská hromadná doprava v Evropě
Důvody pro zavedení bezplatné MHD:
Snížení používání aut, snížení přetížení cest, méně dopravních nehod, snadnější parkování, úspory z nižšího opotřebení silnic,….
Efektivnější využívání stávajícího provozu (žádné prázdné autobusy)
Snížení znečištění ovzduší a hlukové zátěže z automobilové dopravy
Snížení bariér vzdělávání, rekreaci, kultuře apod. (snadnější možnost dopravy do škol, divadla apod.)
Zdarma marketing pro obce
Důvody proti zavedení bezplatné MHD:
Prudký nárůst vandalismu a výtržnictví
Tranzitní vozidla se stávají de facto útulky pro bezdomovce
Ve velkých městech, kde z jízdného plyne hodně peněz, významné výpadky příjmů
Výrazný nárůst stížností řidičů a fluktuace zaměstnanců
Horší dodržování jízdních řádů
ESTONSKO
Tallinn (skoro půl milionu obyvatel)- jako první hlavní město Evropské unie od 1. ledna 2013 s městskou hromadnou dopravou zdarma. Více než půl stovky autobusových linek, čtyři linky tramvajové a devět trolejbusových. Platí pro obyvatele metropole, kteří se budou prokazovat čipovými kartami. Přespolní si budou muset kupovat jízdenky i nadále, a to prostřednictvím mobilu.
Keila (skoro 10 000 obyvatel) – 30 km od Tallinnu, platí od února 2013 pouze při obyvatele metropole (stejný systém jako v Tallinnu)
BELGIE
Hasselt (přes 70 000 obyvatel) – v jeho MHD zdarma od roku 1997 do dubna 2014. Výrazně přispěl k oživení centra města, 80 tisíc obyvatel, 11 autobusových linek, měně parkovišť, počet cestujících v MHD vzrostl o 1300%. Jedno z prvních měst na světě s MHD zdarma
DÁNSKO
Læsø (necelých 2 000 lidí) - největší ostrov v Severním moři zálivu Kattegat, taktéž jeho hlavní město.
ČESKÁ REPUBLIKA
Některá města testovala bezplatný provoz MHD. Od února 2002 do září 2007 a od března 2011 je zavedena bezplatná přeprava na lince MHD v Třeboni, přičemž využívanost MHD stoupla do roka od zavedení na dvojnásobek. Od 3. března 2008 je bezplatná přeprava na lince MHD v Hořovicích, kde roční dotace činila 750 000 Kč a zrušením desetikorunového jízdného byla zvýšena o 170 000 Kč. Od 14. června do 14. července 2009 byl vyhlášen bezplatný tarif v celé síti MHD Valašského Meziříčí. Od 27. března 2011 je zavedena MHD zdarma ve Frýdku-Místku:
Frýdek-Místek (okolo 60 000 obyvatel) – zahájilo 27. března 2011 jedinečný a do té doby v České republice nevídaný projekt „MHD zdarma". Zpočátku fungoval projekt MHD zdarma jen ve městě, postupně se rozšířil na devět okolních obcí. Do roku 2013 vzrostl počet cestujících o 40%.
VELKÁ BRITÁNIE
Sheffield (přes 500 000 obyvatel) – zdarma linky „FreeBee“ jezdí v centru města od pátku do sobty každých sedm minut.
Rotherham (přes 100 000 obyvatel) – taktéž „FreeBee“ linky jsou zdarma v centru města, jezdí každých 12 minut od pondělí do soboty od osmi hodin ráno do šesti hodin večer.
Bradford (okolo 300 000 obyvatel) - Služba „Freecitybus“ poskytuje bezplatné cestování po centru města. Autobusy jezdí každých deset minut od 7 hodin ráno do sedmi večer od pondělí do pátku a od osmi do půl šesté v sobotu.
FINSKO
Mariehamn (přes 10 000 obyvatel) - Mariehamn je hlavní město Åland, autonomního ostrova, který je součástí Finska. Veřejná doprava ve městě Mariehamn provozovaná autobusovou společností Rode Orm (Red Snake) je pro místní obyvatele i návštěvníky zdarma od roku 2000.
FRANCIE
Vitré (17 000 obyvatel) - od roku 2001 je všech 7 autobusových linek zcela zdarma pro všechny.
Noyon (14 000 obyvatelú – bezplatná veřejná doprava na celém svém území od září 2008.
Libourne (24 000 obyvatel) - 5 pravidelných linek a 2 školní linky zdarma na celém svém území od srpna roku 2011
Gap (45 000 obyvatel) - 9 linek zdarma na celém svém území od října 2005
Compiègne (70 000 obyvatel) – 6 linek zdarma
Colomiers (32 000 obyvatel) – 8 linek zdarma
Châteauroux (70 000 obyvatel) – 18 linek zdarma od roku 2002
Castres (85 000 obyvatel) – všechny linky zdarma
Aubagne (100 000 obyvatel) – všechny linky jsou zdarma
Boulogne-Billancourt (110 000 obyvatel) - 2 linky s malou kapacitou (20 míst) na nejdůležitějších trasách v centru města
ISLAND
Akureyri (17 000 obyvatel) - zdarma místní městské autobusy od 6h až 23h ve všedních dnech a od 12h do 18h o víkendech a svátcích.
ITÁLIE
Livigno (6 000 obyv.) – zdarma linky v centru města
POLSKO
Gostyń (21 000 obyvatel) – bezplatná veřejná doprava po jejím jednomyslném schválení občanů města, od ledna 2014, nabízí bezplatnou veřejnou dopravu bez jakýchkoli omezení (jako je podmínka žít v daném městě, platit daně apod.)
Nysa (přes 40 000 obyv.) - zdarma veřejná doprava pro řidiče v Nyse od května 2012 = pro všechny cestující, kteří mohou předložit řidičský průkaz a registrační doklad automobilu při vstupu do autobusu.
Ząbki (přes 29 000 nahlášených obyvatel, odhaduje se však 50 000 obyv.) – město nedaleko Varšavy, zdarma veřejná doprava pro občany Ząbki od roku 2012, kteří jsou ve městě registrováni
Żory (přes 60 000 obyv.) – od května 2014, nulové jízdné má zabránit poklesu obyvatel, platí pouze pro občany Żory
RUMUNSKO
Lugoj (38 000 obyv.) – od července 2013, první město Rumunska s bezplatnou MHD,,
Ploiesti (přes 200 000) – od března 2014. Výhody jsou omezeny na obyvatele města s příjmem pod 3000 RON měsíčně (cca 670 €).
ŠPANĚLSKO
Torrevieja (přes 100 000 obyv.) – pro všechny obyvatele města vlastnící čipovou kartu, k němuž potřebují pas anebo kartu residenta města.
ŠVÉDSKO
Kölsillre (okolo 170 obyv.) – od roku 2010, podmínka platný řidičský průkaz
Avesta (22 000 obyv.) – od léta 2012.
Hallstahammar (15 000 obyv.) – tři zdarma linky
Övertorneå (2 000 obyv.) – od roku 2001, v roce 2008 zavedení malých poplatků (100 SEK/rok). Od roku 2009 tento malý poplatek platí mladší devatenácti let, starší šedesáti pěti let a studenti, ostatní platí 1000 SEK ročně.
Kiruna (19 000 obyv.) – od roku 2011, požadavek čipové karty, kterou získá pouze občan Kiruny.
Jokkmokk (asi 5 000 obyvatel) – od roku 2007, podmínka čipové karty.
Zdroje: http://freepublictransports.com/city/ a poté weby jednotlivých měst.
Jiří Vítek , předseda PATRIOTI- VOLBA PRO PRAHU
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: .