Pro ně dokázala otevřít nové třídy třeba při základních školách. V celopražském měřítku to byla výjimka. V posledních letech přicházejí k zápisu do mateřských škol stále mladší a mladší děti. Rodiče těchto dětí mají důležité ekonomické či sociální důvody (samoživitelky, studium atd.) Školský zákon sice říká, že předškolní vzdělávání se organizuje pro děti zpravidla od tří do šesti let, dovoluje tedy přijímat děti mladší, ale z kapacitních důvodů tyto děti nikdy nemohly být přijaty.
Dobře vychovat děti není jednoduchá záležitost - zejména v současné době, kdy se třeba k běžným výchovným problémům připojují i finanční potíže rodin. Přestože z 34 zemí OECD jde na rodičovskou dovolenou a rodičovský příspěvek nejvyšší částka právě u nás, potřebují některé maminky nastoupit do práce co nejdříve. Na tento trend je potřeba reagovat a těmto rodinám nabídnout možnost umístit dítě do zařízení pro děti zhruba do tří let věku, tedy před vstupem do mateřské školy.
Jaké se nabízejí možnosti podpory?
Dětské skupiny – Sněmovna již schválila předlohu zákona o dětských skupinách, které by měly být alternativou mateřským školám a doplněním institucí péče o děti. Věk dětí – od 1 roku do zahájení povinné školní docházky. Pro školní rok 2014/2015 jsou děti, které přišly k zápisu, dovršily k 31. 8. 2014 tři roky, a mají trvalý pobyt na Praze 3, umístěné. Předpokládám, že by tuto možnost dětských skupin využily děti od jednoho roku do tří let, protože v dětských skupinách se bude jednat převážně o péči a přiměřenou výchovu dětí, kdežto v mateřské škole se poskytuje kromě zajištění péče a výchovy zejména předškolní vzdělávání. Tato vládní norma čeká na posouzení Senátu a nepředpokládá žádné dotace od státu, pouze daňové úlevy jak pro zřizovatele tak i rodiče.
Dětské skupiny by mohly zřizovat úřady, firmy, radnice, vysoké školy, ale i neziskové organizace a spolky. Zřizovatel musí mít plán výchovné práce a uzavíral by s rodiči smlouvu o poskytování péče o děti. Hygienické předpisy nebudou pro zřizovatele tak přísné, jako ve státních mateřských školách.
V čem bychom mohli zařízení podpořit:
symbolickým pronájmem, proškolením pečovatelek, dovážením stravy z našich školních jídelen nebo jeslí, podpořit provoz formou grantů a jistě by se našly i další formy spolupráce. Je třeba, aby podmínky byly výhodné – přijatelné pro obě strany.
Jeslové třídy – jako součást mateřských škol. Jeslové třídy si dobře pamatuji ze začátků své praxe v Karlíně, kde jsem pracovala deset let jako učitelka. Oddělené jeslové třídy s režimem a vybavením jeslí, s dětskými sestrami, s oddělenou zahradou pod vedením ředitelky mateřské školy.
Až klesnou počty dětí v mateřských školách, tato možnost jistě bude využívána a také legislativně ošetřena, (např. ve zřizovací listině jako další hlavní činnost, kdy mzdy pracovnic bude hradit zřizovatel). Tyto třídy již existují jak v soukromých tak i v některých státních mateřských školách.
Jesle – státní jesle jsou obrovskou vzácností celorepublikově a ne jinak je tomu i u nás v Městské části v Praze 3. Kapacitně zdaleka nestačí jediné jesle v Roháčově ulici, které zřizuje Městská část Praha 3. Stát nepočítá s rozšiřováním těchto zařízení, a proto chceme podporovat soukromá zařízení podobného typu, která budou transparentní, budou se veřejně prezentovat a budou výhodná jak pro rodiče, tak pro živnostníka.
Pokud podpoříme ve stejné míře např. jesle soukromé na živnostenský list, jako dětské skupiny, určitě pokryjí poptávku mladých rodičů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: VPM-NK