Výborný (KDU-ČSL): Školy čekají změny, podporující moderní trendy vzdělávání

27.02.2023 12:45 | Ze sítí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k novele zákona o pedagogických pracovnících

Výborný (KDU-ČSL): Školy čekají změny, podporující moderní trendy vzdělávání
Foto: Hans Štembera
Popisek: Marek Výborný (KDU-ČSL)

Sněmovnou prošla v 2. čtení novela zákona o pedagogických pracovnících, která skončila pod stolem již na konci minulého volebního období. Nejde o drobnost, obsahuje řadu změn a novinek, které by mohly pomoci posunout naše školství opět dál. Současně reaguje i na aktuální situaci ve školách v kontextu pocovidové doby či války na Ukrajině. Například tím, že se posiluje pozice podpůrných pozic ve školách jako jsou školští psychologové, speciální pedagogové či asistenti pedagoga.

Také se umožní školám využít více odborníků z praxe, kteří s podmínkou doplnění pedagogického vzdělání budou moci předávat své profesní a odborné zkušenosti. A přitom v zákoně zůstane podmínky si do tří let doplnit minimální pedagogické vzdělání. V tomto výrazně posilujeme pozici ředitele školy, který je tím, kdo nese zodpovědnost za kvalitu vzdělávání.

Nejčastěji je sice zmiňovaná garance výše platu učitelů, který bude do budoucna v průměru na 130% průměrné hrubé mzdy v ČR. Je to jistě důležitá část, kterou plníme předvolební slib a zajistíme tím i finanční jistotu a stabilitu učitelské profese. Zde je třeba připomenout, že ne každý učitel této úrovně dosáhne.

Garantován je objem na danou školu podle počtu učitelů v předchozím roce. A záležet bude na řediteli školy, jak prostředky na platy rozdělí a podle jakých kritérií rozdělní složku nadtarifní a to jak u učitelů, tak i u neučitelských pedagogických pozic. Nicméně neplatí, že tím automaticky zvedeme kvalitu učitelů.

K tomu naopak pevně doufám pomohou nově definované pozice uvádějícího či provázejícího učitele či adaptační období nově nastupujících učitelů do školy. Statisticky právě v prvních dvou letech odchází ze škol nejvíce učitelů a v mnoha případech je to zbytečná ztráta. Proto bude mít student již na fakultě na VŠ při praxích ve školách přiděleného zkušeného provázejícího učitele a po nástupu do školy projde tzv. dvouletým adaptačním obdobím, kdy ho bude provázet uvádějící učitel. Bude mu poskytovat zpětnou vazbu, podporu, předávat své vlastní zkušenosti.

Nakonec to může být prospěšné pro oba. Tyto pozice učitelského mentoringu patří k moderním trendům vzdělávání. Kvalitní školu skutečně tvoří kvalitní a motivovaný učitel. Toto opakovaně potvrzuje zpětná vazba z řady pedagogických platforem, s kterými jsem na toto téma uspořádal i kulatý stůl na půdě sněmovny.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Juchelka (ANO): Model výpočtu je zjevný, mě by ale zajímalo, z čeho vycházíte

13:09 Juchelka (ANO): Model výpočtu je zjevný, mě by ale zajímalo, z čeho vycházíte

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 – interpelace ministra práce a sociální…