Na portálu jsou nyní dostupné všechny uhrazené faktury od roku 2014 až do současnosti a zároveň informace ke všem historickým smlouvám a objednávkám magistrátu. Na rozdíl od registru smluv jsou zde také k dispozici všechny informace z minulosti a současně platné smlouvy a objednávky s nižším plněním než je 50 tis. Kč.
Magistrát hlavního města Prahy podepíše zhruba 10 tisíc smluv ročně, největší počet smluv byl podepsán v roce 2018, nejvíce faktur bylo uhrazeno rovněž v roce 2018, a to ve výši 8,8 mld.. Od roku 2014 až do současnosti uhradil magistrát faktury ve výši téměř 40 mld. Kč.
Zveřejnění evidence smluv a faktur bylo zakotvené již v protikorupční strategii z únoru roku 2017. Předchozí vedení Prahy ale s realizací značně otálelo, ačkoliv mělo transparentnost jako jeden z hlavních bodů programu. „Plníme úkoly z protikorupční strategie, které měly být hotové již v polovině roku 2017, ale primátorka Krnáčová, v jejíž gesci tato oblast byla, úkoly nesplnila. Nyní zveřejňujeme seznam smluv a faktur na portálu otevřených dat a zároveň připravujeme spuštění rozklikávacího rozpočtu, což je dalším logickým krokem,“ uvádí radní pro oblast bydlení a transparentnosti Adam Zábranský.
Evidence smluv vznikala v úzké spolupráci s Operátorem ICT, který nově bude koordinátorem otevřených dat pro pražský magistrát; na zprovoznění se podílel také Odbor informatických aplikací. Kvůli ochraně osobních údajů v evidenci není zveřejněn popis jednotlivých faktur, kde se občas citlivá data nacházejí, z téhož důvodu byly upraveny i předměty některých smluv. Popis faktur se bude objevovat až u dokumentů z roku 2020, kde to umožní změna interní metodiky. Díky rozsáhlé evidenci budou mít občané přehled o tom, za co město utrácí jejich peníze. Zpřístupnění dat jim také umožní zapojit se do kontroly a participovat se na řízení města, evidence totiž přináší rozsáhlé možnosti vyhledávání.
„Díky strojově čitelnému formátu je možné data filtrovat, vyhledávat v nich, porovnávat je v letech a také podle dodavatelů a smluvních partnerů. Mezi největší přínos ale patří vylepšení nastavení vnitřního systému kontroly a prevence,“ uvádí Benedikt Kotmel za Operátora ICT. Ve zveřejněných datech z minulých období se mohou ale nacházet nesrovnalosti. „Je možné, že se v historických datech vyskytují chyby způsobené lidským faktorem. Naším úkolem je, abychom tyto chyby v budoucnu neopakovali a měli tak ve smlouvách a fakturách naprostý pořádek,“ upozorňuje na závěr radní Zábranský.
Smlouvy magistrátu si mohou občané nyní prohlédnout ZDE, faktury pak ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV