Zdeněk Somr (ODA): Zrušme státní maturitu, nemá žádný smysl
09.09.2020 11:50 | Zprávy
Funkční a efektivní vzdělávací systém je pilířem státu a zárukou skvělé budoucnosti celé společnosti. Jenže vládní ani krajské garnitury v minulosti tomuto odvětví nepřikládaly dostatečnou pozornost. Možná proto, že špatné výsledky školství se neprojeví hned. Projeví se totiž za deset, dvacet a víc let, ale o to mohou být důsledky horší. Kdo zanedbává vzdělávání budoucích generací, zadělává na pořádný problém.
reklama
Pokračující koronavirová krize a řešení různých forem vzdělávání během šíření nákazy bohužel zcela vrhla stín na to, v jakém stavu se naše vzdělávání jako takové nachází. Z pozice krajské samosprávy nelze ovlivnit vývoj v základním a vysokém školství, ale je možné výrazně pomoci k zefektivnění vzdělávání středoškolského, neboť jsou to právě kraje, které zřizují většinu středních škol. Tuto oblast máme u nás v Občanské demokratické alianci důkladně promyšlenou a připravenou k uvedení do praxe.
V současné době je ředitel školy zodpovědný za všechno, co se ve škole stane, a to i trestně. Z hlediska kompetencí tomu tak není, prakticky žádné nemá. Proto se vší odpovědností v ODA říkáme: zrušme státní maturitu. Jestliže má být ředitel zodpovědný za všechno, co se ve škole děje, nechť je zodpovědný i za to, že tam proběhne maturita. Zrušení státní maturity sice nemůže realizovat kraj, může však vyvinout tlak na centrální vládu. Námitka, která se ozývá, že by každá škola měla jinou maturitu, je nesmyslná. Tak to prostě není. Proč? Všechny školy mají stejný rámcový vzdělávací program, a je tedy odpovědností ministerstva školství, aby absolventi měli srovnatelné znalosti a kompetence. Nedává smysl, aby maturity, které si dřív bez problému samy organizovaly školy, byly pořádány centrálně prostřednictvím obrovského a drahého systému státních maturit.
Role státních maturit se přeceňuje a zároveň tím stát vyjadřuje nedůvěru vůči jednotlivým ředitelům škol. Ve chvíli, kdy se státní maturity zaváděly, mluvilo se o tom, že budou vstupenkou na vysokou školu, kde odpadnou přijímačky. Nic takového se nestalo a nikdy ani nestane. Školy znají své studenty nejlépe. Koneckonců, podívejte se, jaké zmatky a podivné změny podmínek u státních maturit probíhaly. Jeden rok se ukázalo, že příliš mnoho studentů v nějakém předmětu neuspělo. Jak se to vyřešilo? Studenti dostali hodnotově tytéž otázky, ale měli na jejich zpracování více času. Až dostanou půl dne, udělá to možná každý. Jenže takhle maturita fungovat nemá.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.