Zelení: Modernizace a výstavba železniční infrastruktury v příštích letech výrazně zpomalí

29.10.2015 4:31 | Zprávy

Strana zelených má zásadní výhrady k vládnímu návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2016.

Zelení: Modernizace a výstavba železniční infrastruktury v příštích letech výrazně zpomalí
Foto: zeleni.cz
Popisek: Logo Strany zelených

Podle návrhu má jít v příštím roce na investice v železniční síti jen 16,3 miliardy korun, což je méně než polovina částky, která byla na stejné účely vyhrazena v letošním roce (34,1 miliardy korun). Takový pokles povede k výraznému zpomalení modernizace železničních tratí. V rozpočtu na příští rok a výhledu na roky 2017 a 2018 se navíc vůbec nepočítá s tak důležitými investicemi, jako je modernizace trati Praha-Kladno s odbočkou na letiště Václava Havla.

Rozpočtem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se v těchto dnech zabývá Poslanecká sněmovna. Celkem by měl SFDI v roce 2016 hospodařit se zhruba 65,7 miliardy korun, což je proti letošku propad o téměř 29 miliard korun. S obdobnou sumou se počítá i v letech 2017 a 2018. Přitom stavební firmy podnikající v oboru liniových staveb opakovaně veřejně proklamovaly svou schopnost stavět každoročně v objemu asi 100 miliard korun.

“Vláda tvrdí, že peněz na dopravní stavby je dost. Proč tedy v rozpočtu SFDI nejsou? Takové obrovské snížení objemu peněz na dopravní infrastrukturu v příštích letech je v hrubém rozporu s programovým prohlášením vlády a proklamovanými sliby ministrů financí, dopravy i předsedy vlády o razantním urychlení modernizace a výstavby dopravní infrastruktury. Žádáme vládu, aby rozpočet SFDI přepracovala,” říká Tomáš Průša, místopředseda Strany zelených.

Snížení rozpočtu SFDI postihne především železniční infrastrukturu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) by měla v příštím roce dostat celkem 25,5 miliardy korun, což je asi o 18 miliard méně než v letošním roce. Zvětšuje se tím také nepoměr mezi financemi, které jdou do železniční a silniční infrastruktury. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má ve správě silniční sítě ve vlastnictví státu, totiž pro příští rok dostane 37,9 miliardy korun.

“V návrhu rozpočtu SFDI na příští tři roky navíc chybí řada velmi zásadních, zejména železničních staveb. Nepočítá se ani s modernizací trati Praha-Kladno s odbočkou k letišti v Ruzyni, i když tuto stavbu za prioritu označil premiér Sobotka,” uvádí Eduard Havel, dopravní expert Strany zelených.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Blažek: Novela trestního zákoníku a řádu je pro modernizaci právního systému zásadní

12:06 Ministr Blažek: Novela trestního zákoníku a řádu je pro modernizaci právního systému zásadní

Předkládané novinky mají společného jmenovatele: prevenci a bezpečnost, vyšší efektivitu systému, mo…