Zelení: Zastupitelé rozhodovali o trasování R43 na základě chybné studie, žádáme zveřejnění podkladových dat

21.09.2020 10:01 | Zprávy

Jihomoravský kraj pořizuje první aktualizaci Zásad územního rozvoje kraje, která má rozhodnout o trase severojižního propojení dálnic D35 a D1.

Zelení: Zastupitelé rozhodovali o trasování R43 na základě chybné studie, žádáme zveřejnění podkladových dat
Foto: Zelení
Popisek: Zelení

Protože proti krajem dlouhodobě prosazované trase této dálnice přes městské části Bystrc, Kníničky a Bosonohy a přes rekreační zónu brněnské přehrady protestují desítky tisíc obyvatel, pořídil JMK územní studii, která měla za úkol objektivně vyhodnotit nejlepší trasu. Na základě jejích výsledků pak byl zastupitelům kraje v březnu 2019 předložen návrh, aby se v dalším stupni pořizování pracovalo pouze s variantami trasování přes Bystrc a v únoru 2020 pak při projednávání materiálu s názvem „Výběr nejvýhodnějších variant“ vybralo zastupitelstvo trasu I/2 „silniční I/43“, takzvanou “poučenou” variantu. To vše na základě studie, za jejíž pořízení kraj zaplatil cca 20 milionů korun a která měla být zárukou férového a transparentního vyhodnocení variant.

Opravy studie vydaly na 44 stran, podle kraje však chyby neměly na celkové hodnocení vliv

Tato studie však obsahovala řadu chyb. Příkladem může být třeba akustická část studie, která dle oponentního posudku zadaného dotčenými obcemi pracovala s mnohdy chybnými vstupními parametry i pochybnou metodikou (hodnotila pouze 400m pás podél komunikací, za jehož hranicí hluk „zmizel“, což mělo vliv na počty dotčených obyvatel). Na základě připomínek obcí, nezávislých odborníků, občanských spolků a občanů zveřejnili autoři studie až v červnu 2020 opravy, které vydaly na 44 stran textu a množství dalších mapových a grafických podkladů. Podle autorů studie i vedení kraje jsou však tyto chyby a jejich opravy marginální a nemají vliv na celkové hodnocení. Žádosti o poskytnutí zdrojových dat a vzorců podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, Krajský úřad odmítl jako neexistující informaci – data prý nemá k dispozici. Podle sdělení autorů studie navíc nebyly zveřejněné tabulky a mapy použity pro závěrečné hodnocení variant.

Celý proces je tak veřejně nepřezkoumatelný a netransparentní a zastupitelé rozhodovali na základě chybných údajů. Proto požadujeme odložení schvalování aktualizací ZÚR a zveřejnění zdrojových dat, aby bylo možné územní studii a hodnocení variant veřejně přezkoumat.

Martin Maleček, náměstek hejtmana JMK v úvodním slovu ke studii uvádí: „Co se týče nejsledovanějšího bodu, otázky trasy s číslem 43, závěr těchto analýz je takový, že komunikace 43 je prioritně aglomerační komunikací, druhotně plní funkci severojižního propojení dálnic D35 a D1.“ To znamená, že vedení kraje si je vědomo, že zatahuje budoucí tranzitní dopravu do hustě obydleného území města Brna.  S tím, že se jedná o dálkovou trasu pro tranzit totiž počítá i PUR (Politika územního rozvoje ČR), která je pro ZÚR závazná.

„Když se podívám z okna paneláku v Novém Lískovci, kde bydlím, a vidím a slyším nepřetržitou řadu kamionů na D1, kde stát ani za 30 let po revoluci nebyl schopen postavit protihlukové stěny, chápu obavy lidí z dotčených městských částí. Budu navrhovat stažení bodu a zveřejnění podkladů pro posouzení variant,“ říká Jana Drápalová, krajská zastupitelka za Zelené a starostka brněnského Nového Lískovce.

„Územní plánování v Jihomoravském kraji je jako zakletý hrad. Některé varianty spojení se v něm vždycky ztratí. Jedna jistota však zůstává – kvalitní dopravní spojení s okolními regiony je stále stejně v nedohlednu jako před deseti lety”, doplňuje Jan Symon, starosta obce Ostopovice a člen krajské Komise pro dopravu a územní plánování.

„Fakt, že se zastupitelé rozhodovali na základě dat, která se později ukázala chybná, stejně jako to, že kraj nemá k dispozici podkladová data, aby bylo možné závěry studie podrobit veřejné kontrole či oponentním posudkům, závažným způsobem znevěrohodňuje celý proces,“ dodává Matouš Vencálek, předseda jihomoravských Zelených.

Kontakty:
Jana Drápalová, tel.: 721 636 486
Jan Symon, tel.: 606 782 982
Matouš Vencálek, tel.: 603 931 205

Podklady:
- Abstrakt II. etapy územní studie nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brno ZÚR únor 2019
- Zpráva o uplatňování ZUR. ZJMK březen 2019 rozhodlo se o pořizování pouze přes Bystrc, varianta boskovickou brázdou nebyla dále rozpracována a v procesu územního plánování posuzována
- Aktualizaci č. 1 Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje – materiál pro jednání ZJMK 17.9.2020, bod č. 85

Podrobnější informace poskytne zpracovatel nezávislých posudků a letáků Ing. Pavel Škarvada, PhD, předseda spolku Ochránci brněnské přehrady a okolí, kontakt: obpo@email.cz

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Jana Maláčová byl položen dotaz

Předsedkyně

Proč myslíte, že zrovna vy můžete stranu dostat zpět do sněmovny, když jste byla u toho, když z ní vypadla? A věříte si v příštích volbách? Podle všeho jste zatím bez šance na návrat. Není to paradox, když máte takovou příležitost, protože jen minimum lidí je spokojených s tím, jak se jim daří?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

18:33 Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

Komentář poslance SPD po sněmovní konferenci vědců, která zpochybnila teze o globálním oteplování zp…