Nebo které jsou zneužitelné či "zákeřné".
A platí to i naopak – stává se někdy snadným bičem státních zástupců na starosty, kteří udělají banální chybu, nebo si zákon, jako laikové, špatně vyloží. Přitom odlišit gaunera od starosty, který jen v běhu řízení obce bez zlého úmyslu chyboval nebo si špatně vyložil zákon, by nemělo být pro profesionála až tak složité. Je proto nutné si přiznat, že zákon o obcích jako překonaný dobou a různorodou praxí by zasloužil revizi, velké změny a moderní srozumitelné pojetí. Včetně toho pojmenovat už dnes sporné momenty, do kterých se zatím nikomu moc nechce. Protože to znamená začít se na samosprávu dívat hodně jinak než doposud.
Těch slabých míst zákona jsou desítky, a hodí se spíše pro odborný tisk. Takže něco, co je srozumitelné i pro laiky. Například – myslíte si, že by vám mohl vládnout čtyři roky starosta a radní, kteří už nejsou členy zastupitelstva a v těchto volbách už ani nekandidovali? Že ne? Opak je pravdou.
V roce 2008 došlo ke změně zákona o obcích v tom smyslu, že dosavadní úprava, že pokud není do šesti měsíců zvolen starosta, jmenuje ministerstvo obci správce, padla. Dnes je to tak, že současný starosta a současná rada zůstává ve funkci až do volby nového starosty a nové rady. Bez omezení doby.
Nedojde-li tedy v zastupitelstvu k dohodě, a není-li nový starosta zvolen, zůstává ve funkci ten současný. Třeba i celé čtyři roky. Obdobně radní. Nemusí být ani členy zastupitelstva, zákon to tím nepodmiňuje. Že je to absurdní? Je. Ale je to tak.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.