V sobotu 14. dubna 2012 odstartuje v 11 hodin na Brněnské přehradě již 66. plavební sezóna. Slavnostní zahájení nové sezóny bude tradičně doprovázet nástup kapitánů lodní dopravy DPMB a na vodu bude také spuštěna nová loď Dallas. Akce se zúčastní představitelé města Brna a za město Dallas zástupci amerického velvyslanectví v Praze. Lodi požehná starobrněnský opat Lukáš Evžen Martinec.
„Brněnské moře dosud brázdila jednopalubová loď Brno a dvojpalubové lodě Veveří, původní Dallas, Lipsko, Utrecht a Vídeň. Zbrusu nová a moderní loď Dallas nechť je dlouhotrvající připomínkou naší vzájemné spolupráce a současně vyjádřením toho, že si partnerství s tímto americkým městem, srdcem Texasu, upřímně vážíme,“ uvedl primátor města Brna Roman Onderka.
Slavnostní zahájení bude doprovázeno programem. Tradiční znělku zahraje Jaromír Hnilička. Po celý den mohou osoby starší 15 let využít zlevněného jízdného. O týden později, v sobotu 21. dubna 2012, bude také v „brněnské poledne“ slavnostně spuštěna na vodu loď Stuttgart.
Rekreační oblast Brněnské přehrady ožívá, čistá voda bez sinic láká
Oblíbená rekreační oblast Brněnské přehrady opět zažívá rozkvět. Vodní plocha v dosahu MHD představuje ideální místo pro všechny druhy vodních sportů. Břehy lemují neméně oblíbená sportoviště, restaurace, hospůdky a stánky. Pozitivní zprávou posledních let také je, že kvalita vody zůstává na dobré úrovni, a to po celou letní sezónu. Komplexní boj se sinicemi si vyžádal již stovky milionů korun, ale přijatá opatření (např. vypuštěná přehrada, letnění nádrže, aerační věže, dávkování síranu na přítoku, výstavba čističek a další) slaví úspěch.
V letech 2012–2014 bude v rámci projektu „Brněnská přehrada pro veřejnou rekreaci“ v lokalitách, jako je např. Sokolské koupaliště, Rakovecká zátoka, Kozí horka a Rokle, doplněno hygienické vybavení, včetně veřejných WC, sprch a převlékáren. Rekreační plochy budou dále doplněny o nové betonové stoly pro stolní tenis, venkovní posilovací stroje či trampolíny. Projekt v celkové výši 14 mil. Kč počítá také např. s novým hřištěm pro pétanque a nízkým lanovým centrem s výškou rekreačních prvků max. 2 m.
Z historie lodní dopravy na Brněnské přehradě
Letos startuje na Brněnské přehradě již 66. lodní sezóna. Myšlenka využití hladiny údolní přehrady na řece Svratce u Kníniček k provozu rekreační lodní dopravy měla své počátky již v třicátých letech, dříve než byla přehrada dokončena. Provoz lodní dopravy byl zahájen 5. května 1946 na trase Bystrc – Kozí horka – Sokolské koupaliště – Osada – Rokle – Obora – Zouvalka – hrad Veveří a zpět. V letech 1948–1949 byla plavební dráha postupně prodloužena na Mečkov a do Veverské Bitýšky. Charakteristickým znakem provozu lodí na Brněnské přehradě je elektrický pohon.
Začátky lodní dopravy na přehradě byly velmi skromné. V prvním roce provozu se lodě ošetřovaly i stavěly prakticky pod širým nebem. V roce 1947 byl postaven dřevěný hangár s několika dalšími menšími dřevěnými objekty, který umožňoval alespoň část prací provádět pod střechou. V roce 1978 bylo započato s celkovou rekonstrukcí provozovny a do roku 1985 byly vybudovány dva zděné hangáry. Z roku 1995 je ocelová provozně-správní budova lodní dopravy, která symbolizuje svým tvarem a barvou loď. Od roku 2010 se součástí nově budovaného areálu přístaviště stala i jedenáctimetrová kotva, která zdobila brněnské letiště při návštěvě papeže Benedikta XVI. v roce 2009.