Důvodem je fakt, že motoristé platí za dálnici i tam, kde po ní jedou jen krátký úsek a nemohou se jí vyhnout, pokud chtějí pokračovat ve své trase po silnici první třídy.
„Když jedete po silnici číslo 16 z Mělníka do Jičína, musíte kolem Mladé Boleslavi jet kus po R10, abyste mohli pokračovat na Jičín. Podobně slouží D1 pro spojení silnic první třídy u Brna a také obchvat Tábora je zároveň i trasou silnice 1/19,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Konkrétně se ministerstvo dopravy od 1. ledna 2016 chystá ze zpoplatnění vyjmout úseky dálnice D1 Kývalka – Brno, Brno – Holubice (exit 182 – 210; křížení se silnicemi I. třídy č. 23 a 50, celkové délka úseku 28 km); dálnice D3 Mezno – Čekanice (exit 76 – 79, křížení se silnicí I. třídy č. 19, celková délka úseku 3 km); rychlostní silnice R6 Jesenice – Cheb, sever (exit 162 – 169, křížení se silnicí I. třídy č. 21, celková délka úseku 7 km) a rychlostní silnice R10 Mladá Boleslav, Bezděčín – Mladá Boleslav (exit 39 – 46, křížení se silnicemi I. třídy č. 38 a 16, celková délka úseku 7 km). Pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny Ministerstvo dopravy nenavrhlo žádné výjimky.
„Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Budeme tím také předcházet tomu, že se místní řidiči dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrze město po silnicích nižších tříd,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok.
Ministerstvo dopravy nyní připraví novelu vyhlášky o časovém zpoplatnění pro rok 2016, kde nově stanoví seznam úseků, které budou vyjmuty ze zpoplatnění. V létě návrh změny vyhlášky MD odešle do mezirezortního připomínkového řízení.
V souvislosti s touto úpravou ministerstvo nepředpokládá žádný významný ekonomický dopad, neboť v roce 2015 bylo již prodáno cca 97 % ročních kupónů emise 2015, které tvoří téměř 75 % celkových tržeb. Celkové dosavadní prodeje kupónů zároveň převyšují počty oproti stejnému období roku 2014.
Ministerstvo také nepředpokládá výrazný propad tržeb pro rok 2016, protože vyjmuté úseky budou nově používat řidiči, kteří doposud tato místa objížděli po silnicích nižších tříd.