Milé dámy, vážení pánové, vážení členové hnutí ANO,
nejprve mi dovolte, abych poblahopřál panu Babišovi ke zvolení předsedou a panu Fotýnkovi k pozici prvního místopředsedy a všem ostatním představitelům k jejich zvolení. Vám všem bych rád poblahopřál k dosaženým preferencím hnutí ANO.
Je nesporné, že přes všechny kritické a rádoby odborné komentáře děláte svoji práci dobře. Fakt, že hnutí ANO má po roce vládnutí ze všech politických stran nejvyšší podporu u českých voličů nemůže nikdo zpochybnit a myslím si, že je to věc, na kterou můžete být všichni právem hrdí.
Nicméně jak se říká, není nic starší než včerejší statistiky. Proto je potřeba, abychom se všichni ještě s větším elánem pustili do práce, protože té je před námi stále ještě hodně. Rád bych ve svém projevu zhodnotil to, co se na ministerstvu dopravy v gesci ANO dosáhlo a co bychom rádi zvládli do konce volebního období.
Ministerstvo dopravy je komplikovaný resort, který je bohužel poznamenám častou změnou ministrů a manažerů ve vedení resortních organizací. Vezmeme-li do úvahy, že průměrná doba realizace velkých dopravních staveb je téměř 13 let, je patrné, jak devastující vliv častá změna na těchto pozicích má.
Jeden příklad za všechny. V roce 2010 ministr Bárta ve svatém nadšení šetřit zastavil projekční přípravu staveb a tím i stavební řízení a výkupy pozemků. Od tohoto jeho kroku žádný z dalších ministrů neobnovil intenzivní přípravu staveb. Takže my jsme dnes v absurdní situaci, kdy máme dostatek financí, abychom mohli stavět, co nám ale dnes chybí, jsou dobře připravené projekty. Pro ilustraci v roce 2014 bylo v rozpočtu fondu dopravní infrastruktury na projekční přípravu alokováno 2,5 miliardy korun a ve skutečnosti jsme vyčerpali pouze 1,3 miliardy.
Resort dopravy je jedním z těch, kde má hnutí ANO velkou šanci ukázat, že jsme schopni transparentně a v souladu se zdravým selským rozumem stavět dálnice, železnice a vodní díla ve prospěch občanů této země a tak, aby Česká republika využila smysluplně prostředků z druhého plánovacího období Evropské unie. Bohužel se nám to v prvním období příliš nepovedlo. V rámci OPD1 nebude zřejmě Česká Republika schopna využít cca 10 miliard korun z alokovaných cca 200 miliard.
Předně bych rád zdůraznil, že to toto není vinou ministrů za ANO. Důvod tohoto nedočerpání leží hluboko v minulosti v letech 2007-2011, kdy bylo možné ještě čerpání fondů efektivně ovlivňovat.
Stabilizovali jsme situaci na ŘSD a zahájíme výstavbu nových silnic
Nicméně se na ministerstvu dopravy za minulý rok rovněž leccos povedlo. Ve prospěch urychlení výkupu pozemků byla parlamentem schválena novela zákona o urychlení dopravní infrastruktury, která zvyšuje cenu vykupovaných pozemků na osminásobek a v oprávněných případech až šestnáctinásobek jejich původní ceny. Po několika měsících přešlapování jsme stabilizovali situaci na Ředitelství silnic a dálnic. Počátkem letošní stavební sezony zahájíme dlouho očekávané stavby dvou úseků dálnice D3 u Veselí nad Lužnicí, čímž se dostaneme až k Českým Budějovicím a úsek rychlostní komunikace R4 Skalka-Kříž u Příbrami.
V tomto roce chystáme zahájení zhruba 100 nových kilometrů silnic první třídy, rychlostních komunikací a dálnic. V příštím roce chceme tempo zahajovaných komunikací ještě zvýšit.
Když hodnotím uplynulý rok, nemohu opomenout svého předchůdce, ministra Prachaře. Chtěl bych mu poděkovat za jeho práci v resortudopravy, protože jsem přesvědčen, že mu šlo o dobrou věc, byl velmi aktivní a pracovitý a mnohé se mu podařilo. Přestože mohu mít na řešení některých věci jiný názor a budu je chtít řešit jinak, patři mu můj respekt.
Chystáme spolupráci na výstavbě silnic se soukromým sektorem
V letošním roce hodláme na ministerstvu zahájit přípravu PPP projektů, projektů s využitím soukromého kapitálu. V dubnu uspořádáme konferenci, na které představíme záměry, jak pokračovat s projekty PPP v České republice. Už dnes vás mohu informovat, že jsme vytipovali dva vhodné úseky na příští PPP, což jsou rychlostní komunikace R4 z Prahy přes Příbram na Strakonice a R7 z Prahy na Slaný. Oba tyto úseky nejsou na prioritní ose TEN-T, takže nemohou být financovány z evropských peněz a proto jsou vhodným kandidátem na pro využití privátního kapitálu.
Víme, že výstavba dopravních staveb se potýká s problémy, které mají svoje kořeny v komplikované legislativě, která za poslední dobu vznikla v podstatě novelami všech zákonů a zejména zákona o veřejných zakázkách.
Ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem životního prostředí chceme pomoci investiční výstavbě zjednodušením legislativy a odstraněním barier ve stavebním řízení. V přípravě je nový zákon o veřejných zakázkách, což by měla být transpozice nové a platné směrnice Evropské unie a novela stavebního zákona, která umožní jednotné povolovací řízení. Našim dlouhodobým cílem je zkrátit průměrnou dobu výstavby z dnešních 12,5 let na polovinu.
Nicméně nehodláme čekat na to, až parlament změní zákony. My musíme urychlit výstavbu už teď. Nemůžeme vysvětlovat, proč to nejde a že za všechno mohou jenom zákony, ale musíme hledat cesty, jak urychlit výkupy pozemků a územní přípravu staveb. Například uzavírat smlouvy o budoucích smlouvách na pozemky už v době, kdy ještě není vydáno stavební povolení atd.
Zrychlíme opravy na frekventovaných silnicích
Rád bych, aby změnu ve fungování ministerstva dopravy poznali občané co nejdříve. V nových soutěžích budeme požadovat, aby se na frekventovaných silnicích pracovalo nepřetržitě 24 hodin a sedm dnů v týdnu. Chceme rekonstruovat a opravovat přednostně v noci ve dne nechat řidiče jezdit bez zbytečných uzavírek.
Rovněž se musí změnit železnice a České dráhy. Od vedení Českých drah očekávám, že začnou starat o zákazníka tak, že vlaky budou jezdit čisté a načas a zejména očekávám, že České dráhy začnou vydělávat peníze a budou ziskové.
Důležitou prioritou resortu dopravy je a bude bezpečnost. A to bezpečnost při opravách, rekonstrukcích a výstavbě, ale i bezpečnost silničního provozu. Na našich silnicích stále umírá mnoho lidí a je naší povinností přispět k tomu, aby obětí dopravních nehod výrazně ubývalo. Nechci suplovat úlohu dopravní policie, ta je zejména v kontrolách řidičů nezastupitelná, avšak v prevenci a dopravní výchově musí být nejaktivnější BESIP.
Dopravní stavitelství nemělo a stále nemá dobrou pověst. Je veřejným tajemstvím, že resort dopravy nejednal vždy transparentně a mnoho našich zakázek v minulosti provázelo podezření z korupce a kartelových dohod. Toto chci radikálně změnit. Vše, co v resortu dopravy děláme a budeme dělat, musí být pod kontrolou veřejnosti. My hospodaříme s penězi daňových poplatníků a tudíž má kdokoli právo nás kontrolovat. Proto jsem uložil zveřejňovat všechny smlouvy i faktury a požaduji, aby celý proces veřejného obstarávání byl maximálně transparentní.
Nepřišel jsem na ministerstvo dopravy s žádným zázračným receptem nebo zákonem, který všechno spraví. Chci, aby všichni používali zdravý selský rozum, jednali transparentně a hlavně aby tvrdě pracovali. To je to nejlepší, co můžeme pro občana udělat. Rád bych v resortu dopravy využil co nejvíc dobrých nápadů od všech, kteří mají chuť pomoci a kteří to myslí dobře. Tímto Vám chci nabídnout ještě užší spolupráci a vězte, že mám vždy dveře otevřené.