„Díky železničnímu projektu Rokycany – Plzeň se cesta vlakem z Prahy do Plzně zkrátila na 74 minut a stala se tak rychlejší než cesta autem. Součástí projektu je nejdelší tunel v České republice. Evropská unie na projekt přispívá částkou 3,5 miliardy Kč. Nová železniční trať je součástí hlavního koridoru Rýn – Dunaj, a přináší tak výhody nejen obyvatelům plzeňského regionu, ale díky mezinárodní osobní a nákladní dopravě také celému Česku a Evropské unii," uvedl generální ředitel DG Regio Marc Lemaître.
„Plzeň patří k centrům, která mají být dostupná z Prahy po železnici do jedné hodiny, k tomuto plánu se postupně přibližujeme. Dalším cílem je zlepšit spojení s Německem, a to díky plánovanému zvýšení rychlosti mezi Prahou a Mnichovem. Realizaci toto záměru umožní nedávné rozhodnutí spolkového ministra dopravy o povýšení projektu elektrizace a modernizace německé části spojení do nejvyšší (naléhavé) priority ve Spolkovém plánu dopravních cest,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
„Modernizace další části železničního koridoru mezi Prahou a Chebem zkrátila jízdní doby vlaků, zvýšila bezpečnost železničního provozu a samozřejmě také zlepšila komfort pro cestující. Součástí projektu byla výstavba nejdelšího železničního tunelu na naší síti, který je unikátní i využitím nejmodernějších technologií na zajištění bezpečného provozu vlaků,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
„Stěžejní částí úseku byla stavba dvou jednokolejných tunelových trub tunelu Ejpovice, který se svou délkou stal nejdelším železničním podzemním dílem v ČR. Členové osádky razicího stroje Viktorie využili zkušeností z ražeb úseku pražského metra obdobnou technologií. Přes nečekané komplikace v geologii se jim ve spolupráci s partnerem ve sdružení společností Subterra a subdodavateli podařilo dílo dodat investorovi v požadovaném termínu,“ sdělil Pavel Pilát, generální ředitel Metrostavu.
Stavba řešila modernizaci tratě vedené z Rokycan až k zastávce Ejpovice převážně po stávajícím drážním tělese. Mezi Ejpovicemi a zastávkou Plzeň-Doubravka se pak postavila nová přeložka, která dosavadní trasu zkrátila o 6,1 kilometru a na které leží i nový Ejpovický tunel proražený pod terénními útvary Homolka a Chlum. Od zastávky Plzeň-Doubravka do plzeňského hlavního nádraží je opět využita stávající trať, která ale prošla celkovou modernizací.
Stěžejní stavbou projektu byl Ejpovický tunel, který tvoří dva jednokolejné tubusy propojené mezi sebou spojovacími chodbami. Je trasován na rychlost 200 km/hod. Délka obou jednokolejných trub od východního vjezdového portálu k západnímu výjezdovému portálu činí cca 4 150 m. V rámci stavby se rovněž postavily, případně zrekonstruovaly mosty a propustky, v zastavěných oblastech jsou nově protihlukové stěny, výraznou modernizací prošlo zabezpečovací zařízení. Komfort cestujících se zvýšil i výstavbou nových nástupišť se standardní nástupní hranou ve výšce 550 mm. Nástupiště jsou navíc s bezbariérovým přístupem. Stanice a zastávky také získaly nové osvětlení a informační zařízení.
Modernizovaný úsek Rokycany – Plzeň je součástí Transevropské dopravní sítě (TEN-T) a leží na západní větvi III. tranzitního železničního koridoru Praha – Plzeň – Cheb – státní hranice s Německem. Část prací projektu, tzv. I. fáze, byla spolufinancovaná v rámci Operačního programu Doprava 2007–2013, jeho II. fáze je realizovaná v rámci současného Operačního programu Doprava 2014–2020. Předpokládané celkové investiční náklady stavby (I. + II. fáze) dosáhly částky 6,783 miliardy korun bez DPH. Plánovaný příspěvek Evropské unie z Fondu soudržnosti pro celou stavbu může dosáhnout částky 3,520 miliardy korun. Národní financování projektu zajistil Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem stavby s názvem Modernizace trati Rokycany – Plzeň bylo sdružení tvořené společnostmi Metrostav a Subterra.