ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,37. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

04.10.2017 9:07:00

Po sto letech má pražské hlavní nádraží opravené zastřešení

Po sto letech má pražské hlavní nádraží opravené zastřešení

Památkové chráněná střecha nad nástupišti hlavního nádraží v Praze je jako nová. Poprvé po sto letech prošla velkou rekonstrukcí, která zajistila nové prosklení, obnovu poškozených spojů nebo antikorozní nátěr.

 Oprava dalších částí hlavního nádraží bude v příštích letech pokračovat.

Za celou dobu existence haly proběhla prakticky pouze jedna větší oprava v 70. letech minulého století, která se zaměřila pouze na odstranění starého laku z ocelové konstrukce, výměnu vadných oken a drobnější opravy. „Nyní, po více než sto letech, jsme kompletně vyměnili plechové zastřešení, veškeré skleněné části, opravili a repasovali nosnou konstrukci, některé části jsme znovu vyrobili, lávky, rámy, zábradlí a dali střeše antikorozní nátěr. Kromě opravy historické památky jsme zvýšili bezpečnost a komfort cestujících. Ti už během oprav pocítili, že se nástupiště výrazně prosvětlují,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Hala byla postavena na počátku 20. století v té době patřila v Evropě ke zcela unikátním stavbám. A to nejen díky svým rozměrům přibližně 227 krát 76 metrů a výšce 18 metrů. Ocelová dvojlodní hala je nedílnou součástí památkově chráněného komplexu staveb pražského hlavního nádraží. Její oblouková konstrukce se klene nad 1. až 4. nástupištěm.

Stavba zahrnovala rekonstrukci odvodnění haly, rekonstrukci a dostavbu lávek včetně zábradlí, nové prosklení světlíků, bočních stěn a čel haly a přístřešku Fantovy budovy. Byla provedena také obnova protikorozní ochrany nosné konstrukce, nahrazení střešního pláště novým, revize spojů a obnova poškozených nýtů.

Další opravy „hlaváku“ budou následovat

Oprava Hlavního nádraží v Praze však ještě nekončí. V srpnu Správa železniční dopravní cesty vybrala zhotovitele projektové dokumentace na opravu historické fasády a střechy Fantovy budovy, v současné době probíhají práce na první dílčí etapě, která zahrnuje stavebně technický průzkum.

Do konce letošního roku také probíhá studie interiéru budovy nádraží, která změní svou tvář během roku 2019 a předpokládané ukončení je do konce roku 2022. Zároveň správce kolejí chystá do roku 2023 propojení hlavního nádraží s náměstím Winstona Churchilla.

Zhotovitelem stavby s názvem Rekonstrukce zastřešení haly žst. Praha hl. n., fáze II byly společnosti Metrostav a PROMINECON CZ. Jedná se o fázovaný projekt, kdy fáze I byla spolufinancována z Operačního programu Doprava (OPD) v programovém období 2007-2013 a fáze II byla schválena ke spolufinancování z OPD v programovém období 2014-2020.

Celkové investiční náklady fáze I činily 304 093 823 Kč bez DPH. Plánovaný příspěvek Evropské unie z Fondu soudržnosti pro fázi I byl ve výši až 166 229 716 Kč. Celkové investiční náklady fáze II činily 386 150 942 Kč bez DPH. Plánovaný příspěvek Evropské unie z Fondu soudržnosti pro fázi II byl ve výši až 261 920 823 Kč. Národní financování obou fází zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama