ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,37. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.08.2018 15:05:00

S odstraňováním vraků chceme opravdu obcím pomoci

S odstraňováním vraků chceme opravdu obcím pomoci

Projev na 17. schůzi Senátu dne 15. 8. 2018 k návrhu zákona, kterým se mění zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a změně zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla

Vážená paní předsedající, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři. Pokusím se jednotlivé dotazy nebo podněty tady trošku okomentovat. Zahájím to technickými prohlídkami a STK. Trošku zabrousím do minulosti. V minulosti v předchozí novele zákona č. 56 o technických prohlídkách nastala taková poslanecká iniciativa, která výpočet, kterým se určuje počet STK, vzala z vyhlášky, kam podle mého názoru patří, a dala ho přímo do zákona a ty podmínky zpřísnila. Jinými slovy, tady se vytvořila situace, kdy je to teď pro stávající majitele STK velmi komfortní, protože ministerstvo, pokud chce rozšířit počet STK, tak musí udělat novelu zákona, což je komplikovanější věc. Bylo to možno udělat ve vyhlášce. Ta vyhláška byla mnohem pružnější. To znamená, že to, co se stalo v minulé novele, byla změna, se kterou už tehdy ministerstvo dopravy nesouhlasilo, protože si myslíme, že by se mělo pružněji reagovat na vývoj trhu, na ty všechny věci, které tady byly řečeny, ať směrem k nákladním vozům, tak i směrem k tomu, že je to jinak rozloženo v Praze i jinde. Myslím si, že by se to více rozšířit mohlo.

Co ministerstvo dopravy udělat může a dělá, je, že připravujeme vyhlášku, kterou se ještě doplňují parametry do výpočtu a tam přidáváme nějaký čas, který je na manipulaci a zejména na zpracování oněch emisních měření a tím pádem bude možné nějakým způsobem ne úplně komfortním otevřít nebo zvýšit možnost dalších stanic měření technické kontroly. Věřím, že to legislativním procesem a legislativní radou vlády projde a že vyhláška umožní zvětšit trh o zhruba 20 procent. Pokud je tady zájem - a o tom jsem s panem senátorem mluvil – v příští novele se na to můžeme podívat a myslím si, že by se celému legislativnímu procesu kolem „té 56“ hodilo, že by se zase výpočet kapacit vrátil do vyhlášky a nebyl by v zákoně přímo. To by vzpružilo možnost pracovat s množstvím STK a pružně reagovat na to, jestli by se v některých oblastech neměly zvýšit proto, aby řidiči a majitelé vozů nemuseli stát. Tolik k STK. V této novele, kterou teď máte na stole, kterou bychom měli schvalovat, bych chtěl říct, že jsme do samotného výpočtu a samotného stanovení kapacity STK vůbec nevstupovali. Tam ta věc nebyla v žádném případě měněna.

Co se týče vraků, které tady byly zmiňovány, víte, to je záležitost, kterou jsme probírali. Především se chci omluvit, pokud jsme vám neodpověděli a chtěl bych vás pozvat na jednání na ministerstvo dopravy. Protože to je věc, kde chceme opravdu obcím pomoci. A velmi jsme debatovali o tom, že bychom nově v zákoně definovali, že i parkování vozidla je použití komunikace a pro parkování je potřeba, aby vozidlo mělo jak platnou technickou prohlídku, tak i povinné ručení. Víme o praxi, že majitelé vozidel, kteří nemají garáž, tak parkoviště často využívají jako bezplatnou možnost parkovat vozidlo nebo si ho uschovávat, přestože nemá platnou technickou kontrolu a nechtějí se toho vozidla zbavit a nechtějí platit za nějakou pevnou garáž. To nám zatím v procesu neprošlo, protože tam se samozřejmě střetají dva pohledy. První pohled je o to, že by se parkování nemělo zneužívat tímto způsobem. Na druhé straně je otázka, jak moc chceme všechny věci utahovat a řekl bych znemožňovat využití volného prostoru pro parkování tam, kde to má být. Ale vás zvu na to jednání, pojďme věci probrat a my jsme připraveni v této věci postoupit dál, takže chceme opravdu v této věci obcím pomoci. Jenom bych rád řekl, že aspoň podle znalostí, které mám, je dnes možno aplikovat zákon o odpadu a likvidace vozidel, tak jak je – jste říkala, že to je na hraně zákona – mám ujištění z naší legislativy, že to je v pořádku. Případně můžeme dát nějaký metodický pokyn nebo něco a můžeme silničním správním úřadům věc aspoň z našeho pohledu dovysvětlit, takže na jednání bychom ty věci mohli dále doprecizovat. Pokud by to nestačilo, tak si můžeme říct, jestli při další novele 56, protože se chystají ještě i další věci, tak že by se to tam mohlo upravit nebo doprecizovat tak, aby to pomohlo. Pravděpodobně to nemůže úplně všem vrakům, ale myslím si, že to tu velkou část nejstarší aspoň tato novela řeší a že pomoct může a byli jsme motivováni k tomu, abychom věcem pomohli.

Co se týká čtyřkolek záchranného systému, chtěl bych tady říct, že jsme byli vedeni k tomu, že jsme chtěli situaci zjednodušit. U některých vozidel, o kterých jsme se bavili, tak tam technická kontrola nebo STK ani nelze udělat, protože jsou to speciální vozidla. Zároveň bych chtěl říct, že v žádném případě tato novela by neměla ztížit práci žádným z těchto vozidel, ať už je to horská služba nebo jsou to jiné složky záchranného integrovaného systému. Pokud jsou tam stále pochybnosti, tak bych mohl pozvat pana nového ředitele horské služby nebo i někoho dalšího na jednání, kde si to vysvětlíme, popřípadě to můžeme upravit zase metodickým pokynem anebo si řekneme, co s tím dál.

Ale chci garantovat, že současné znění toho zákona, tak, jak ho máte před sebou, tak neznemožňuje přednostní jízdu toho vozidla a umožňuje ji nadále úplně stejně.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama