„Plníme to, co jsme slíbili veřejnosti i vládě. Paralelně s nouzovým řešením, kterým musíme zajistit výběr mýta pro nejbližší období, připravujeme otevřenou soutěž na nový mýtný systém. Do ní rádi pozveme všechny zájemce a stát si bude moci vybrat nejvýhodnější technologii,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Úkolem projektového manažera bude poskytnout ministerstvu odborné poradenství a projektové řízení v souvislosti s přípravou a zavedením nového systému elektronického mýta. Uchazeči nyní mají do konce června čas na to, aby podali své nabídky. Cílem je připravit tendr na nový mýtný systém, tak aby mohl začít fungovat od roku 2020 nebo dříve, pokud bude nový dodavatel na zajištění této služby připraven.
Ministerstvo dopravy zároveň splnilo usnesení vlády, podle kterého má „bezodkladně vykonat všechny nezbytné úkony tak, aby zadávací řízení pro uzavření smlouvy na zajištění provozu stávajícího Systému elektronického mýta na dobu maximálně tří let bylo zahájeno v co možná nejkratší době a aby bylo vedeno se všemi subjekty, u nichž pro zadávací řízení budou splněny zákonné důvody“.
Špatně nastavená smlouva zavřela stát do klece
Vznikly dva nezávislé znalecké posudky 6000 stran dlouhé smlouvy a dodatků k mýtnému systému. Z nich vyplývá, že stávající systém elektronického mýta může od příštího roku z technických důvodů spravovat jen stávající provozovatel, pokud se stát nechce vystavit riziku přerušení výběru mýta. Podle znalců je to dáno více technickými důvody.
„Tento stav je důsledkem smlouvy uzavřené v roce 2006 tehdejší vládou. Špatně nastavená smlouva zavřela stát do klece a dala od ní klíč dodavateli. Mýto představuje 10 miliard korun ročně a je mojí odpovědností najít spolehlivé a co nejlevnější řešení pro jeho výběr od ledna příštího roku. Hlavním cílem ale je vybrat v otevřené soutěži nový mýtný systém, který bude pro stát a pro občana co nejvýhodnější,“ uzavřel ministr Ťok.