Tyto síly rychlé reakce mají být obdobou NRF (NATO Response Force) na základě Společné bezpečnostní a obranné politiky EU (CSDP – A Common Security and Defence Policy) a Lisabonské smlouvy EU ( TEU - The Lisbon Treaty).
Na základě změněné bezpečnostní situace i nových bezpečnostních hrozeb potřebuje i EU zesílit spolupráci v systému obrany. Cílem projektu PSC je vytvořit rezervní pozemní jednotky, založené na již fungující, ale doposud nevyužité EUBG (The EU battle groups). Ty fungují od roku 2007 jako pěchotní prapory v počtu 1500 vojáků s 15 denní aktivací a možností působit od 30 do 120 dnů. Stálé spolupracující struktury mají sestávat z bojových jednotek, jako dobrovolný příspěvek členských zemí k CSDP a celkový počet má dosahovat cílených 10 000 vojáků.
Vlastní vytvoření sil rychlé reakce se opírá o TEU, konkrétně o článek 42, paragraf 6, který určuje, že členské státy EU splňující vysoká kriteria vojenských schopností, které vyžadují mise, vytváří PSC pod strukturou Evropské unie a že PSC přispívají k pohotovosti skupiny členských států podle úkolů stanovených v článku 42 paragrafu 5. Zároveň podle článku 46 téže smlouvy je popsána implementace pro tyto struktury. Kromě toho dodatečný protokol specifikuje termíny členství v PSC pro členské státy v rámci konceptu EUBG.
Síly rychlé reakce mají být unikátní, stálé a nemají být určeny pro operační účely. Nebudou založeny na rotaci, ale na trvale udržitelných národních či multinárodních kapacitách a schopnostech, přičemž vstup jednotlivých členských zemích bude na dobrovolné bázi. Tyto jednotky mají odpovídat požadavkům OSN,co se týká aktivace i udržitelnosti. Příspěvek členských států má být výrazem národního příspěvku ke společné bezpečnostní a obranné politiky EU. Přitom by neměly dublovat stejně stavěné NRF.
Jak je vidět, diskuse v některých významných zemí Evropské unie pokračují, a to zejména z pohledu na stále se zhoršující bezpečnostní situaci. Nicméně již dnes je možno, například v rámci zajištění ochrany vnějších hranic EU použít připravené EU BG. To si však vyžaduje rozhodnost a ta poněkud v Evropské komisi schází. Rád bych věřil, že poslední tragické události v Paříži změní postoj EU nejen vůči nelegální migraci,ale i ve vztahu k posílení opatření pro zajištění bezpečnosti.