Schválně provokativně píšu titulek mé glosy na téma viňet pro řidiče automoblů do 3,5 tuny. Reaguji tím na prohlášení ministerstva dopravy, že “nezdraží” dálniční kupóny a další km z zpoplatnění vyjmou. Není ale tak ohromný důvod slavit.
Pokud bychom začali situaci v ČR srovnávat s Rakouskem, zjistili bychom, že české ministerstvo dopravy prodává řidičům zajíce v pytli.
Průměrná hrubá měsíční mzda v roce 2017:
Česko: 29 346 Kč (zdroj)
Rakousko: 2709 €, při aktuálním kurzu 26,1 Kč/€, 70 704 Kč (zdroj)
Cena ročního kupónu (zdroj):
Česko: 1 500 Kč
Rakousko: 86,4€, tj. 2 255 Kč
Délka zpoplatněných úseků dálnic:
Česko (2017): 1015 km, (2018): 998 km (zdroj)
Rakousko (2017): 2199 km
Dejme si tyto tři statistiky hezky dohromady a vychází nám ošklivá pravda. Průměrný rakouský řidič zaplatí za více než dvojnásobnou síť kvalitních dálnic 3,1 % své hrubé měsíční mzdy, český zaplatí 5,1 % své mzdy. A jak již bylo řečeno za kvalitnější, pohodlnější a delší síť dálnic, která je horskou zemí protkaná. Všechno toto vlastně zapadá do obrázku naší vlády do nedávna neznalé (ale našimi občany ano) ohledně kvalitnějšího a levnějšího zboží v německých či rakouských supermarketech.
Je tedy na místě požadovat buď:
- delší dálniční síť rozšířenou o nové dálnice jako Karlovy Vary – Plzeň – České Budějovice, nebo
- levnější dálniční známky v podobném poměru jako má rakouský řidič (cca 900 Kč).
Chci upozornit na to, že výběr z dálničních známek činí 4,5 mld. Kč ročně a je nejmenší složkou v příjmech SFDI. Po snížení na 900 Kč by příjem činil 2,7 mld. Kč. Kde stát vezme těch dodatečných 1,8 mld Kč? Klaďme si nejprve otázky, jestli to potřebuje. Chceme stát donutit, aby hospodařil s našimi penězi ekonomičtěji, aby se neprodražovaly stavby jako dálnice a tunely o tzv. vícepráce. Současná úprava, která umožňuje na vícepracích “trhnout” až 20-30 % dodatečných nákladů mě budí ve snech. Babiše to nebudí. Jeho hnutí pro to hlasovalo.
Řekněme ale, že chceme, aby stát dodatečných 1,8 mld Kč našel. Dvakrát (2011, 2014) byl Sněmovně předložen návrh na snížení spotřební daně z nafty a to o 2 Kč za litr. Podle studie Liberálního insitutu/Národohospodářské fakulty by tento krok 1,8 mld. nejen “našel” ale “v pohodě splatil i s úroky”.
Josef Novotný,
člen Republikového výboru, odborný mluvčí pro dopravu a kandidát Svobodných do Sněmovny v Libereckém kraji