Vzdělávání v Integrovaném regionálním operačním programu (IROP) představuje více než šestinu podpořených projektů. Celkem byly k začátku září z IROP podpořeny téměř 3 tisíce projektů za 23,7 mld. Kč. Díky evropským dotacím tak mohou žáci a studenti využívat například 4 164 nových učeben s moderním vybavením, které přispějí k přípravě na budoucí zaměstnání.
„Více než na statistická čísla je zajímavé podívat se na to, jak se evropská podpora v praxi projevuje ve fungování škol, a jak ovlivňuje profesní budoucnost žáků. Jejich připravenost na trh práce posílí moderní učebny a nové vybavení, bez kterých se současná výuka zkrátka nemůže obejít,“ říká ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.
K začátku září bylo podpořeno 2 947 vzdělávacích projektů za 23,7 miliardy korun z evropských zdrojů, přičemž dokončeno bylo 2 174 z nich. Díky podpoře z IROP se v rámci těchto projektů zmodernizovalo nebo vybudovalo už celkem 4 164 učeben. Z toho bylo 1 111 učeben přírodních věd, 603 učeben jazyků a 568 učeben informačních technologií a 552 odborných učeben (např. dílny) na základních školách. Na středních školách pak jde o 314 přírodovědných, 193 IT, 161 jazykových a 662 odborných (řemeslných) učeben. Počty se budou ještě navyšovat, neboť projekty se mohou realizovat až do roku 2023.
Střední školy pro Průmysl 4.0
Dotaci využila například Sigmundova střední škola v Lutíně, ve které už v první polovině dvacátého století vychovávali učně pro firmu bratří Sigmundů (v současnosti je jejím nástupcem Sigma Group). Evropská dotace z IROP ve výši téměř 25 milionů korun spolu s prostředky Olomouckého kraje zásadně změnila školní dílny. Kromě rekonstrukce a přístavby pořídila škola nové vybavení zahrnující například pětiosé CNC centrum a moderní frézky, soustruhy, vrtačky či lasery, se kterými se v současném strojírenství pracuje. „Je to, jako když vstoupíte z minulého století do současného. Vybavením i prostředím jsme se dostali na úroveň současných strojírenských firem,“ uvedl ředitel školy Pavel Michalík.
Podobným příkladem je i centrum odborného vzdělávání Střední průmyslové školy strojní a elektrotechnické a Vyšší odborné školy Liberec. S podporou IROP ve výši 71,2 milionů korun zrekonstruovali budovu školy a doplnili technologické vybavení, robotické přístroje či vstřikovací lis na plasty. „Firmy oceňují vybavení, které odpovídá požadavkům trendu digitalizace Průmysl 4.0. Pozitivní ohlas přinesly návštěvy zástupců ze Švýcarska, Německa a Polska,“ říká ředitel školy Jaroslav Semerád. Z návštěvy zástupců z polského města Dzierżoniów dokonce vzniká spolupráce se školou. I zdejší studenti těží ze špičkově vybaveného pracoviště: firmy mají zájem je zaměstnávat, přičemž 80 % absolventů pokračuje ve studiu na technických vysokých školách.
Příprava techniků začíná už dřív
Na Základní škole Tomáše Šobra a Mateřské škole Písek si uvědomují, že je nutné začít vytvářet zájem o technické profese co nejdříve, a proto si jako prioritu stanovili návrat řemesel do výuky. S dotací IROP 20,3 milionů korun vybavili školu tak, aby se žáci naučili pracovat například s aku vrtačkou, vibrační bruskou nebo přímočarou či okružní pilou, vyzkoušeli si programování robotických stavebnicových modelů nebo 3D skenování a výrobu předmětů na 3D tiskárnách. „O řemesla a polytechniku bude na naší škole ze strany dětí velký zájem,“ říká ředitel školy Jaroslav Volf na základě prvních zkušeností. Už teď má škola podepsáno několik memorand o spolupráci s firmami z oboru řemesel, stavebnictví a strojírenství. „Z důvodu nedostatku pracovních sil na trhu práce jsou firmy v očekávání, jak se výuka s tak komplexním vybavením bude vyvíjet,“ dodává Volf.