Ale jelikož se v mé poště pravidelně objevují dva dotazy, rád bych je zodpověděl v samostatném komentáři.
Dotaz číslo 1: Proč to nešlo dřív? Variací na tento dotaz pak je „proč jste ji nevybudoval, když jste byl ministr průmyslu?“
Když jsem byl v letech 2003 až 2006 ministrem, byly strategickým úkolem realizovat připravené investiční pobídky. Tento úkol jsem „zdědil“ po svých předchůdcích Miroslavu Grégrovi a Jiřím Rusnokovi. Těm pak zanechaly pravicové vlády práce až nad hlavu – namátkou pokaženou privatizaci nebo rozestavěný Temelín, polykající miliardy. Jak já, tak moji předchůdci jsme přitom měli lidově řečeno jen jedny ruce, a plán vybudování rychlodráhy byl pouze ve fázi návrhu a v meziresortním jednání s Ministerstvem dopravy. Proč to nešlo v letech 2006 až 2013 je pak velmi dobrý dotaz, ale je nutné jej adresovat někomu jinému.
Dotaz číslo 2: Kde na to vezmeme?!
Odpověď je velice jednoduchá – to, že předchozí vlády částečně nestihly vyčerpat peníze z fondů EU a částečně je utratily za nesmysly, ještě neznamená, že nejde na racionální projekty dotace z EU čerpat. Rychlodráha je přitom právě tou stavbou, kterou lze z velké části financovat z evropských peněz i v programovacím období po roce 2013.