já měl písemnou interpelaci, která se týká vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj číslo 269/2015, která říká, jak se má rozúčtovávat teplo v rámci jednoho domu nebo jednoho vchodu, zkráceně řečeno, zprůměruje se vlastně to, co ti lidé spotřebují, a ti, co mají pod 80 %, tak těm to naroste na těch 80 % průměru spotřeby toho domu, a ti, co mají nad 200 %, tak jim to klesne na 200 %.
Jinými slovy, kdo šetří příliš - mně psali lidé, kteří měli třeba 55, 60 % průměru toho domu, tak jim vlastně se zvýší ten náklad i přestože šetří. Když jsem si četl tu vyhlášku, tak ona ve své době měla něco do sebe, protože vlastně zohledňovala to, že by to bylo nespravedlivé, jsou některé byty, které jsou na kraji, jsou některé byty, které se vytápí, protože jsou uprostřed. Některé jsou pod střechou, která je zateplená, některé, které není zateplená. Kdyby naopak nikdo netopil, tak se budou šířit plísně a vlastně sníží se hodnota toho domu.
To znamená, já nekritizuji to, že tam nějaká hranice je. Ten můj dotaz směřoval k tomu, jestli není v dnešní době, kdy vlastně jako politici vybízíme lidi, aby šetřili a oni budou šetřit a šetří, a když šetří moc, tak stejně zaplatí 80 % průměru toho domu, tak jestli by se nemělo s tím základním parametrem něco udělat v této době, aby to odpovídalo této době a ne roku 2015.
Pan ministr mi odpověděl. To jsem tady četl už jednou. V aktuální informaci, která vzešla z výsledků jednání kulatého stolu, kterou jsem dostal do mailu, je, že údajně na tom kulatém stolu panovala shoda na tom, že by bylo dobré při stanovení poměru základní a spotřební složky zohlednit energetickou náročnost budovy, což ten současný systém nečiní. Konkrétní podoba limitních hodnot - to je to o čem se bavíme - spotřební složky je zatím součástí odborné diskuse. Teď odborníci i rozúčtovatelé se přiklání k mírnému snížení spodní limitní hodnoty. Padly návrhy o snížení o pět či deset procent, předpokládám míněno procentních bodů, tedy z těch 80 na 75 nebo 70. Takhle jsem to pochopil.
Závěrem mi píše pan ministr - chtěl bych zmínit - se budeme snažit o novou úpravu vyhlášky tak, aby ke změně došlo před příští topnou sezónou. Takže já bych upravil trochu ten dotaz. Za prvé tedy, jestli se to změní a jakým způsobem. Za druhé, proč to trvá tak dlouho. Ta výzva k tomu, aby lidé šetřili, tady je už, řekněme, od minulého dubna, května. V zásadě to začalo tou válkou na Ukrajině a začátkem energetické krize. My jsme v únoru 2023.
Připomenu, že to není změna zákona, ale je to vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj, takže stačí jenom změnit. Vlastně teď se tady dočítám - já jsem za to rád i tak, jo - ale že se budeme snažit, aby nová vyhláška byla přijata před příští topnou sezónou. Za mě je to trochu jakoby pozdě. Ale i tak budu rád prostě za odpověď. Vím, že pan ministr je důkladně připraven. Myslím si, že občané na to také čekají, protože není možné jim jednou větou říkat, aby šetřili a pak, když šetří hodně, tak stejně zaplatí víc na základě výpočtu průměru toho domu nebo toho vchodu.
Takže k tomu směřuje vlastně ta interpelace. Ona spíš směřuje i k nějaké osvětě, aby lidé věděli, jak se to do budoucna bude počítat, jak se to bude vyvíjet, kdy ta změna nastane. Já bych skoro řekl, co nejdřív, ne od příští topné sezóny. Dneska, když jsem šel po ulici a je nějakých minus šest, minus sedm stupňů. Ta zima možná bude ještě dlouho. Takže si myslím, že to je aktuální už teď a poprosím pana ministra o nějakou reakci.
Děkuji.