k vašemu návrhu
Na úvod chci říct, že váš návrh se mi libí, nevím však, kdo je autor? Ptám se vás, protože vím, že odpovíte. Co vás ale vede k tomu, aby údaje o svéprávnosti a zákazu pobytu, byly v občance? a pokud by byl návrh schválen? musel bych si dělat novou občanku nebo by se to týkalo jen těch lidí, kteří budou mít zápis? A jak by to vlastně fungovalo, jak byste docílili toho, že dotyčný nechá údaj do OP zapsat?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
Jedná se o návrh 4 našich poslanců Vojtěcha Filipa, Zuzky Bebarové-Rujbrové, Stanislava Grospiče a Vojtěcha Adama. Protože se nejedná o můj návrh a nerad bych vlastním výkladem nějakým způsobem změnil smysl návrhu tohoto zákona, kopíruji zde důvodovou zprávu, která je předložena PS při předložení zákona.
Zákon č. 328/1999 Sb. o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) upravuje vydávání občanských průkazů státním občanům České republiky, způsob prokazování totožnosti a vedení evidence občanských průkazů. Citovaný zákon byl v průběhu své existence několikrát novelizován, naposledy zákonem č. 424/2010 Sb..
Novela přinesla, s účinností od 1. ledna 2012, zásadní změny pokud se týká údajů zapisovaných do občanského průkazu. Novela vychází z toho, že občanský průkaz má obsahovat základní údaje o občanovi. Zákon tedy po novele stanovuje rozsah údajů, které jsou zapisovány do občanského průkazu, a to jak povinných, tak i nepovinných s tím, že prokazování skutečností sloužících k identifikaci občana bezprostředně souvisí se základními právy a svobodami občana. Na základě této koncepce tak došlo k tomu, že již nadále nebude v občanském průkaze uváděn údaj o omezení nebo zbavení svéprávnosti občana rozhodnutím soudu, ani údaj o zákazu pobytu, jakožto trestu uloženého rozhodnutím soudu. Přitom se jedná o zásadní údaje týkající se nejen konkrétního občana, ale mající zásadní vliv na případný zásah do práv a svobod ostatních subjektů práva. Dalo by se tedy shrnout, že tímto krokem je ohrožena právní jistota ostatních subjektů práva, zejména pak v oblasti soukromoprávních vztahů. Fakticky tak může dojít k uzavírání pracovních smluv a dohod o hmotné odpovědnosti, uzavírání smluv občanskoprávních nebo obchodně právních s občanem, který k tomu není právně způsobilý s fatálními důsledky pro obě strany. Může docházet zcela záměrně k dosazování takových osob do funkcí ve statutárních orgánech obchodních společností, končící vznikem nemalých škod, za něž by ve svém konečném důsledku nesl odpovědnost stát, protože umožnil občanům s omezenou nebo zbavenou svéprávností činit právní úkony, které činit nesmějí. Je tedy více než zřejmé, že citovaná novela je nekoncepční, narušující právní jistoty všech subjektů práva bez rozdílu a nahrávající ke vzniku nemalých škod.
Cílem předkládaného návrhu je nekoncepčnost citované novely odstranit navrácením ve stav platný před touto novelou, aniž by se zásadním způsobem zasahovalo do celkové koncepce zákona. Formou přechodných ustanovení je pak řešen způsob nápravy.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem a zejména pak proto, že předkládaný návrh nezasahuje zásadním způsobem do koncepce zákona ani jeho věcného obsahu, a případným dopadům na příslušné rozpočty, žádá navrhovatel, v souladu s ust. § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů, aby Sněmovna vyslovila souhlas s předloženým návrhem již v prvém čtení.
Dopady návrhu na státní rozpočet, na rozpočty krajů a obcí
Navrhovaná změna bude mít dopad na státní rozpočet, popřípadě na rozpočty obcí v případech, kdy bude nutné vydat nový občanský průkaz, protože údaje do stávajícího průkazu, vydaného po 31. prosinci 2011, nebude možné doplnit. Další ztrátou je skutečnost, že dodatečné zapsání, popřípadě vydání nového občanského průkazu nebude podléhat zpoplatnění. Případná výše nákladů (ztrát) bude přímo úměrná tomu, jak dlouho bude trvat bezprecedentní stav zavedený citovanou novelou zákona a kolik bude vydáno občanských průkazů v nichž by měl být požadovaný údaj zapsán. I toto je důvod k vyslovení souhlasu s předkládaným návrhu již v prvém čtení.
Pro úplnost je třeba uvést, že pořizovací náklady jednoho občanského průkazu činí cca 80 až 100 Kč. Vzhledem k výši správního poplatku za vydání občanského průkazu v případech kdy se tento poplatek vybírá, sníží náklady ze státního rozpočtu na vydání občanského průkazu z důvodů zapsání údajů dle navrhovaného doplnění.