„Požádali jsme kolegy z Dolnoslezského vojvodství o jednání s Generálním ředitelstvím silnic a dálnic, abychom získali detailní informace o přípravě stavby dálnic v pohraniční oblasti. Na polské straně probíhá velmi významná stavební činnost v oblasti silniční infrastruktury. Jednou z plánovaných rychlostních silnic je silnice S8, která by měla vést z Vratislavi směrem do Kladska, což je 80 kilometrů dlouhý úsek, u kterého nyní polská strana řeší potřebná povolení a v roce 2022 nebo 2023 by mohl být vybrán projektant stavby a samotná stavba by mohla být dokončena do roku 2027 či 2028,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Pokračování S8 do Boboszowa je zatím jen návrhem
Hejtman se na setkání zajímal především o napojení dálnice směrem na hranice Pardubického kraje. „V rámci navrhovaného polského programu na budování silnic do roku 2030 je jedním z připravovaných projektů vybudování silnice S8 z Kladska na hraniční přechod Boboszow v délce 45 kilometrů. Jedná se o prvotní návrh, který musí být nejprve schválen a financování potvrzeno na polské straně. Tuto informaci jsme se dozvěděli z médií, a proto je pro nás důležité znát reálné plány a termíny, abychom mohli jednat s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic, protože je nepřijatelné, aby polská strana budovala rychlostní silnici a na české straně se nic nedělo, protože by to pro celý region Králicka byl velký problém,“ uvedl hejtman s tím, že dalším prioritním projektem, je přebudování a zkapacitnění silnice z Kladska směrem na Kudowu Zdroj.
Polská dálnice bude na hranicích zřejmě dříve naše D11
Ředitelka Generálního ředitelství silnic a dálnic Lidia Markowska seznámila zástupce kraje s mezinárodním projektem propojení Švédska a Řecka na silnici E65. Na území Polska se jedná o 508 kilometrů dlouhý úsek, z čehož 135 kilometrů prochází územím Dolnoslezského vojvodství. „V tuto chvíli je připravován 32 kilometrů dlouhý úsek směrem na hraniční přechod Lubawka. Součástí je 2 300 metrů dlouhý tunel, který je v tuto chvíli nejdelším tunelem budovaným v Polsku. Celá stavba je technicky velmi náročná, ale měla by být dokončena v roce 2023. Problémem je však podle polské strany rychlost výstavby dálnice D11, a tak by se mohlo podle paní ředitelky stát, že polská dálnice bude končit v poli,“ řekl hejtman Martin Netolický.