ŘSD v uplynulých dvou týdnech v intenzivních jednáních ukončilo více než roční úsilí na nalezení úspor v oblasti výstavby silniční infrastruktury. Společně s dodavateli jednotlivých staveb ŘSD vyhledalo a posoudilo možné úspory, které spočívají v technických opatřeních, resp. v redukci budovaných staveb na technické minimum. Poslední podmínkou, kterou musí ŘSD pro uplatnění těchto úspor splnit, je jejich aplikace do dokumentací staveb tak, aby stavby v redukované podobě bylo možné zkolaudovat.
Nalezené úspory (pro letošní rok v rozsahu 600 milionů korun) umožní pokračovat v budování většiny rozestavěných staveb. Kvůli nedostatku financování na pokračování v příštích letech musí být zastaveny 4 stavby v plné realizaci, 11 staveb v přípravě nebo s minimální rozestavěností. U dalších dvou staveb dojde pouze k časovému a věcnému rozložení výstavby. ŘSD přitom využije také 1,1 miliardy korun uvolněných v rámci letošního roku pozastavením prací na železniční infrastruktuře financovaných SŽDC, o němž ministr Bárta rozhodl již počátkem tohoto týdne.
Na stavbách SŽDC tak probíhá postupný útlum aktivity, protože v některých případech není např. z technologických důvodů možné přerušit práce okamžitě a je nutné dokončit ucelený soubor činností. Kromě staveb na odstraňování aktuálních povodňových škod nebo běžných servisních oprav tak budou ukončeny v horizontu několika dní, maximálně týdnů.
„Pokud interní ministerské šetření potvrdí zjištění, která jsem si v tomto týdnu přečetl v médiích o ziskovosti dodavatelů stavebních prací, bude zřejmé, že tlak na tyto firmy, který v posledních týdnech vyvíjíme, je zcela oprávněný,“ konstatuje ministr dopravy Vít Bárta.