Vážené dámy, vážení pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, obrátili se na mne pracovníci zdravotního ústavu Ústeckého kraje, kterých je asi kolem 170 s problematikou zdravotních ústavů. Napsali celkem pěkný, stručný a vystihující dopis, který tu problematiku popisuje. Probírali jsme to na výboru, ale bohužel ve výboru pro zdravotnictví nikdo z náměstků ani paní ministryně nebyli přítomni. Byli řádně omluveni, to je pravda. Byl tam pouze pan náměstek Plíšek pro legislativu, který říkal, že s touto problematikou není seznámen.
Takže mi dovolte, abych já vám tady tento dopis Zdravotního ústavu v Ústí nad Labem přečetl, pak bych event. i si dovolil přednést usnesení.
Postup Ministerstva zdravotnictví České republiky ve věci restrukturalizace zdravotních ústavů. K datu 1. 4. 2010 dle plánu Ministerstva zdravotnictví mají ze 14 zákonem definovaných zdravotních ústavů vzniknout pouze dva zdravotní ústavy, a to Zdravotní ústav se sídlem v Praze a Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě. To je v rozporu s platným zněním zákona č. 258/2000 Sb., § 86 o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. V oficiálním materiálu Ministerstva zdravotnictví (dokument restrukturalizace zdravotních ústavů z roku 2009), není činnost zdravotních ústavů pro restrukturalizaci stanovena. Centrum imunologie a mikrobiologie, dále CIM, v souladu se statutem zdravotního ústavu se sídlem v Ústí nad Labem, dodatek číslo 3 z 11. 7. 2007 zajišťuje mimo jiné specializovanou lékařskou péči v alergologii, klinické imunologii, očkování a cestovní medicíně. Provádí laboratorní vyšetřování biologického materiálu pro řadu lékařských oborů, zajišťuje preventivní vyšetřování při epidemiích, prevencí infekce HIV AIDS, prevenci nádorových onemocnění a civilizačních chorob. Dále monitoruje životní pracovní prostředí v rámci našeho ústeckého regionu. Zajišťuje také specializační a celoživotní vzdělávání lékařů i dalších odborníků ve zdravotnictví.
Odborné činnosti CIM Zdravotního ústavu se sídlem v Ústí nad Labem nejsou v plánu restrukturalizace stanoveny, a proto nemůžeme garantovat pacientům stávající zdravotní péči, ba přímo se obáváme snížení dostupnosti a kvality zdravotní péče v našem regionu, v lékařských oborech uvedených ve statutu Zdravotního ústavu se sídlem v Ústí nad Labem.
Zdravotní ústav se sídlem v Ústí n. Labem finančně nezatěžuje daňového poplatníka, je plně soběstačnou příspěvkovou organizací, která již dva roky nečerpá dotace ze státního rozpočtu. /Myslím si, že to je velice důležité. /
Jsme přesvědčeni, že uskutečnění plánovaného kroku restrukturalizace zdravotních ústavů v České republice povede ve svém důsledku k převedení nezpochybnitelného práva plně rozhodovat a nést odpovědnost za úroveň diagnosticko-léčebné péče o naše pacienty mimo ústecký region.
Opakujeme, že navrhované slučování zdravotních ústavů v České republice je v rozporu s platným zněním zákona 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů.
Vážený pane, vyzýváme vás, abyste se zasadil o prošetření postupu Ministerstva zdravotnictví a pozastavení restrukturalizace zdravotních ústavů. Tento dopis považujte též za petici ve smyslu zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním.
Toto je dopis ze Zdravotního ústavu Ústeckého kraje. Jsou pod ním podepsáni lékaři, kteří v tom zdravotním ústavu pracují.
Já bych si ještě dovolil, jestli mohu, pane místopředsedo, přednést současně návrh na usnesení.