Pokud tedy budou ředitelé a pedagogové žebříčky používat pro korigování své práce v té či oné škole, tedy například posílení předmětů, nejedná se o nic špatného. Nicméně pokud se budou vytvářet a zveřejňovat žebříčky, které zveřejnila Česká školní inspekce dnes, a podobné testování se tedy stane určitou formou soutěže mezi jednotlivými školami, je to špatně. Žádný ředitel nebude chtít, aby byla jeho škola označena za méně kvalitní - a bude tedy naléhat na učitele, aby "zabrali" v testovaných předmětech, což se bude dít na úkor netestované látky.
Dnes mimochodem proběhlo na půdě Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu Parlamentu ČR veřejné slyšení na téma petice "Nerušme základní školy praktické". Jedná se tedy o problematiku začleňování dětí s určitým handicapem či z vyloučené lokality do vzdělávacího proudu. Pokud se tedy testování stane pánem a bude se podle něj hodnotit kvalita té či oné školy, bude to mít obrovský vliv právě na začleňování - který ředitel by tedy měl zájem o horší žáky, pokud by věděl, že mu mohou zhoršit skóre?
Pevně věřím, že si ministerstvo školství plně uvědomuje úskalí plošného testování žáků 5. a 9. tříd základních škol a bude k němu přistupovat s plnou vážností – tedy jako ke sluhovi, a nikoliv jako k pánovi či dokonce biči na jednotlivé školy.