Marcel Chládek

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,15. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

04.02.2013 19:14:46

Testování žáků 5. a 9. tříd může být dobrý sluha, ale špatný pán

Testování žáků 5. a 9. tříd může být dobrý sluha, ale špatný pán

Česká školní inspekce zveřejnila výsledky zkušebního testování žáků 5. a 9. tříd. Výsledky dopadly podle mého názoru podle očekávání - tedy alespoň, co se týče spodní příčky, kde dopadly nejhůře regiony s vysokým počtem sociálně vyloučených lokalit.

Chtěl bych nicméně varovat před tímto "žebříčkováním" základních škol na základě tohoto testování. Jak jsem psal již v době, kdy s tímto nápadem na plošné testování žáků 5. a 9. tříd přišel exministr Josef Dobeš, toto testování může být dobrým sluhou, ale špatným pánem.

Pokud tedy budou ředitelé a pedagogové žebříčky používat pro korigování své práce v té či oné škole, tedy například posílení předmětů, nejedná se o nic špatného. Nicméně pokud se budou vytvářet a zveřejňovat žebříčky, které zveřejnila Česká školní inspekce dnes, a podobné testování se tedy stane určitou formou soutěže mezi jednotlivými školami, je to špatně. Žádný ředitel nebude chtít, aby byla jeho škola označena za méně kvalitní - a bude tedy naléhat na učitele, aby "zabrali" v testovaných předmětech, což se bude dít na úkor netestované látky.

Dnes mimochodem proběhlo na půdě Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu Parlamentu ČR veřejné slyšení na téma petice "Nerušme základní školy praktické". Jedná se tedy o problematiku začleňování dětí s určitým handicapem či z vyloučené lokality do vzdělávacího proudu. Pokud se tedy testování stane pánem a bude se podle něj hodnotit kvalita té či oné školy, bude to mít obrovský vliv právě na začleňování - který ředitel by tedy měl zájem o horší žáky, pokud by věděl, že mu mohou zhoršit skóre?

Pevně věřím, že si ministerstvo školství plně uvědomuje úskalí plošného testování žáků 5. a 9. tříd základních škol a bude k němu přistupovat s plnou vážností – tedy jako ke sluhovi, a nikoliv jako k pánovi či dokonce biči na jednotlivé školy.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama