Přistoupit k dohodě nad osudem vyslaných pracovníků se povedlo až v pondělí 24. října po celém dni jednání estonskému předsednictví, které vedlo diskuzi nad možnými variantami kompromisu. I přesto se nepodařilo dosáhnout absolutní shody, neboť některé členské země měly k finální podobě textu stále značné výhrady. S výsledným kompromisním návrhem nesouhlasilo Maďarsko, Litva, Lotyšsko a Polsko. Irsko, Británie a Chorvatsko se zdržely. Česká Republika text podpořila.
Stejně bouřlivá byla vyjednávání ohledně revize pravidel také na půdě Evropského parlamentu. Výbor pro zaměstnanost a sociální věci přijal svoji pozici teprve v pondělí 16. října. Hlavních vyjednávání v Evropském parlamentu se účastnila česká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO/ALDE), která na zprávě pracovala jako stínová zpravodajka. “Text, který vzešel z Parlamentu, je bohužel velmi nevyvážený a pravidla navržená v této podobě mohou mít fatální dopad na české firmy vysílající své pracovníky do zahraničí,” okomentovala tehdejší výsledek europoslankyně.
Závěry včerejší schůzky ministrů vyznívají pro české firmy o něco pozitivněji. Zvláště pak se mohou radovat čeští dopravci. Pro Česko a další země ze středu a východu EU, ale také třeba pro Portugalsko a Irsko, bylo klíčové rozhodnutí nad sektorem dopravy, tedy otázkou platu řidičů kamionové přepravy. Z důvodu jeho silně mobilní povahy, se v textu podařilo vyjmout tranzit z aplikace pravidel pro vyslané pracovníky. Dalším úspěchem je také to, že nová pravidla o vyslaných pracovnících se na řidiče nebudou vztahovat do doby, než budou přijata pravidla pro vysílání řidičů v rámci silničního balíčku, který je nyní v projednávání a který má zohlednit specifičnost sektoru dopravy. “Zahrnutí článku o ochraně času mezi začátkem účinnosti revize směrnice o vysílání pracovníků a přijetím nového balíčku mobility jsem navrhovala už v parlamentním textu. Výbor ale bohužel neprošel. Považuji za skvělý úspěch, že se to nyní podařilo Radě,” komentuje M. Dlabajová. Česká europoslankyně bude nadále pracovat na problematice vysílání řidičů jakožto zpravodajka výboru pro zaměstnanost ke stanovisku k balíčku mobility.
V čem naopak Rada neuspěla, je dohoda nad maximální dobou vyslání. Doba, po kterou jsou zaměstnanci považováni za vyslané a řídí se pravidly domovského státu, se z 24 měsíců zkrátila na 12 měsíců s možností prodloužení o dalších 6 měsíců. Poté budou pracovníci posuzováni podle pravidel země, v níž dlouhodobě pracují. M. Dlabajová je z této skutečnosti rozladěna, neboť o dobu 24 měsíců sama bojovala a její prosazení v EP považovala za úspěch. Změna prosazená Radou je zklamáním. “Zkrácení doby vyslání na 12 měsíců, i přes možnost jejího prodloužení, je pro mne nepřijatelné. Proč dále omezovat dobu vyslání, pokud jsme už přistoupili na pravidla stejného odměňování. Vnímám to jako snahu o omezení volného pohybu služeb. Tato doba navíc absolutně neodpovídá pravidlům nastaveným v dalších legislativách, konkrétně pak úpravě koordinace systémů sociálního zabezpečení. Koherence a konzistentnost se stávajícími pravidly je přitom pro tuto oblast zcela zásadní,” vysvětluje svoji kritiku M. Dlabajová. “Obávám se, že v tomto případě se šlo příliš na ruku jednotlivým zájmům a hrálo se dle not prezidenta Macrona.”
Text nyní poputuje přímo do trialogu. Další osud revize je tedy na dohodě členských států s Komisí a Evropským parlamentem. „Jsem ráda, že text nebude muset procházet dalším zdlouhavým vyjednáváním na plénu Parlamentu, které by mohlo pravidla v některých oblastech ještě více zkomplikovat. Věřím, že finální kompromis bude lepší než ten, který odsouhlasil výbor Evropského parlamentu a Rada. Nesmíme hodit vyslané pracovníky přes palubu,“ zdůraznila M. Dlabajová, která se schůzí trialogu bude osobně účastnit.