Vážený pane prezidente,
děkuji za Váš dopis se stanoviskem ke společnosti Uber. Kontakt a výměna názorů se zástupci různých zájmových skupin jsou pro moji práci vždy velmi důležité. Jako náhradní členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu sleduji problematiku Uberu s velkým zaujetím a jsem proto ráda, že se na mne v této záležitosti obracíte. Váš dopis jsem pečlivě prostudovala, a i když se s argumenty Vaší asociace ne zcela ztotožňuji, Vašim obavám rozumím. Společnost Uber bohužel skutečně naráží v mnoha ohledech na rigidní regulatorní prostředí, ve kterém působí, a které ji tak nedobrovolně tlačí do zóny šedé ekonomiky.
Můj osobní názor na společnost Uber, už jen z mojí komunikace na sociálních sítích, však pravděpodobně již znáte. Jako poslankyně s dlouholetými podnikatelskými zkušenostmi jsem velkým podporovatelem start-upů, kreativních řešení a inovativních technologií, ve kterých vidím naši budoucnost. Během sledování celé kauzy Uber a v reakci na vyvolání vlny nevole napříč Evropou mi tak vyvstává zásadní otázka: Co bude Evropa bez inovací a nových aplikací? Jdeme vstříc vývoji nebo proti němu?
Společnost Uber bychom měli vnímat spíše jako příležitost k nastolení zdravé konkurence, která může motivovat jednotlivé subjekty v odvětví ke zlepšování svých služeb a být tak přínosem zejména pro samotného spotřebitele. Domnívám se, že vzdor vůči inovacím a moderním technologiím je v tomto případě nejen krátkozrakým, ale i neefektivním řešením, jež povede pouze k podlomení ekonomického růstu.
Společnost Uber ve velké části svých aktivit operuje na principu tzv. sdílené ekonomiky, která se stává v poslední době stále rostoucím a oblíbenějším fenoménem, a kterou já vnímán velmi pozitivně. Nejen že zvyšuje konkurenceschopnost, zlepšuje flexibilitu trhu práce, ale také umožňuje spotřebitelům větší možnost volby. Vášnivá debata, která se o této mobilní aplikaci v poslední době vede, je tak v širším smyslu debatou o podstatě celé sdílené ekonomiky. Ať už se jedná o aplikace v oblasti osobní přepravy, pronájmu bytů nebo sdílení hudby - digitální technologie budou ovlivňovat náš každodenní život v čím dál větším měřítku. Stávkováním ani pokusem o uvalení zákazu tomuto přirozenému vývoji inovativních služeb nezabráníme.
V čem tedy spatřuji hlavní výhody Uberu z pozice politika i zákazníka? Tato služba výrazně přispívá k řešení situace přetížené dopravy ve městech. Díky principu tzv. spolujízdy výrazně snižuje počet aut na silnicích a motivuje zákazníky k využívání efektivnějšího a zároveň šetrnějšího způsobu dopravy. Pro cestující je tak Uber zajímavou alternativou, jak se pohybovat po městech. Mimoto je také zdrojem nových pracovních příležitostí. Pro uchazeče o zaměstnání, který vlastní vozidlo, může být Uber významným zdrojem příjmů. Pro ty, co si chtějí pouze přivydělat, zase zajímavou alternativou výdělečné činnosti s velmi flexibilní pracovní dobou.
Ve svém dopise často zmiňujete problematiku bezpečnosti zákazníků a daňové záležitosti. K těmto oblastem jsem se proto snažila zjistit co nejaktuálnější informace. Z mého úhlu pohledu je systém poskytování této služby dostatečně transparentní. Veškeré informace o jízdě, trase, řidiči, vozidle a hlavně také i ceně jsou zákazníkovi známy ještě před zahájením jízdy, což mu dává leckdy větší jistotu než v případě klasických poskytovatelů taxi služby. Jsem také velkým podporovatelem bezhotovostního systému platby, který umožňuje mnohem pohodlnější, transparentnější a lépe dohledatelné transakce než tomu většinou bývá v případě klasického bločkového systému, a tím pádem také lepší kontrolovatelnost. Podle posledních informací, co se daňové otázky týče, musí nyní (do poloviny února) všichni partneři z řad řidičů předložit společnosti Uber doklady potvrzující jejich registraci k placení DPH. V opačném případě nebudou moci tuto mobilní aplikaci nadále využívat. Věřím proto, že se situace vyvíjí správným směrem.
Jak jsem již na začátku zmínila, rozvoji inovativních technologií bohužel brání rigidní regulatorní prostředí. Současný digitální svět se vyvíjí tak dynamickým rytmem, že na to současná právní úprava nestačí reagovat a neumí tyto nové modely podnikání definovat. A to musíme napravit.
Jak správně zmiňujete, problematikou Uber se nyní zabývá jak Evropská komise, tak i Evropský soudní dvůr, kteří by měli rozhodnout, zda na Uber pohlížet jako na přepravní službu nebo spíše jako na poskytovatele digitální platformy. Od toho se pak bude odvíjet podoba regulace. Na verdikt si tak budeme muset ještě vyčkat. Pevně však věřím, že se podaří najít správnou rovnováhu mezi podporou inovativních řešení a zajištěním bezpečnosti spotřebitelů.
Se srdečným pozdravem,
Martina Dlabajová