Vládní koalice totiž podlehla pokušení spojit časově nezbytnou reakci na rozhodnutí ÚS s dalšími rozsáhlými parametrickými změnami v průběžném důchodovém systému. Byly to dokonce samotné koaliční strany, které nazvaly schvalovanou novelu „Malou důchodovou reformou“. Jak řešení, vyvolené nálezem ÚS, tak i dodatečné parametrické změny však nebyly ani projednány, ani dohodnuty s opozicí. ČSSD je pokládá nejen za nespravedlivé, ale také za nedomyšlené a sociálně riskantní.
Vládní koalice prokazatelně a v přímém přenosu porušila veřejný slib, že o zásadních změnách důchodového systému bude jednat a také hledat dohodu i s opozicí. Nic takového se v tomto případě nestalo. Svůj nesouhlas s novelou vyjádřily i odbory. Shrnuji alespoň ty hlavní výhrady, které k novele zákona o důchodovém pojištění máme:
Za prvé, zákon reaguje na nález Ústavního soudu nespravedlivě na úkor středně příjmových pojištěnců, u 70% občanů ( s příjmy mezi 11 a 36 tisíci měsíčně) se tak budou snižovat nově vyměřované starobní důchody proto, aby se zvýšily cca 10 procentům lidí s nejvyššími příjmy. Toto opatření, spolu s navrženým zpřísněním podmínek pro odchod do důchodu, již vyvolalo velkou vlnu nových žádostí o předčasný důchod, což neplánovaně zvýší výdaje důchodového účtu v příštích letech.
Za druhé, zákon dále prodlužuje věk pro odchod do důchodu ze 67 let na fakticky ničím neomezenou hranici. Lidé, narození v roce 2011 tak půjdou podle tohoto zákona do důchodu až v 73 letech! Takové prodloužení věku pro odchod do důchodu může vyvolat vážné sociální a etické problémy, není totiž vůbec jisté, že se střední délka života bude prodlužovat i nadále takovým tempem, jaké jsme zažívali v uplynulých 20 letech. Vláda vůbec neřeší kritické postavení lidí starších 55 let na trhu práce, a to ani dnes, ani v budoucnu. Vláda také neřeší skutečnost, že výkon řady profesí v průmyslu vede k zásadnímu fyzickému opotřebování zaměstnanců řadu let před tím, než tito lidé získají možnost odejít do starobního důchodu či předčasného starobního důchodu.
Stabilizovat průběžný systém nelze tím, že budeme donekonečna prodlužovat věk pro odchod do důchodu ( až se ho nakonec většina lidí nedožije), je nutno posílit příjmovou stránku důchodového účtu. Vždyť jen v letošním roce zřejmě dosáhne jeho schodek 30 miliard korun.(Za vlád ČSSD se na důchodovém účtu vytvářel přebytek). Věk odchodu do důchodu musí odpovídat skutečné střední délce života tak, aby jednotlivé generace důchodců pobíraly státní důchod po zhruba stejné období.
Přijatý zákon současně zavádí pouze automatickou valorizaci důchodů, která vládě neumožní zvýšit důchody nad hranici růstu inflace a 1/3 růstu mezd. Pokud by některá příští vláda chtěla z vážných důvodů valorizovat důchody ve větším rozsahu, muselo by dojít k přijetí speciálního zákona.
Tento způsob prosazování důchodové reformy je zcela nešťastný a do budoucna nevěští pro stabilitu klíčového systému důchodového zabezpečení nic dobrého. Nečasova vláda neplní svoji společenskou roli a jde vstříc těm, kdo prosazují okleštění a částečnou privatizaci veřejného důchodového pojištění. Dnes k tomu učinila další krok.
Bohuslav Sobotka, předseda ČSSD