Avšak několik málo návrhů opatření proti korupci na stůl topolánkovy vlády přece jenom přišlo, většinou se tam dostaly setrvačností od bývalé vlády, nebo aktivitou úředníků, kteří byli zvyklí plnit dlouhodobé úkoly. Jenže tyto materiály se na vládním stole dlouho neohřály. U všech můžeme číst téměř stejný závěr : úkol byl usnesením vlády zrušen. A pro jistotu ministr vnitra Ivan Langer zrušil i útvar Finanční policie, aby náhodou někdo nepřišel na nějaké podivné finanční transakce, či nelegální výnosy. Zůstala jenom telefonní protikorupční linka, ta však žádné velké výsledky nenabídla. Není se však čemu divit. Vždyť těžko se bojuje proti korupci, když vládou hýbe korupční skandál místopředsedy Čunka, když premiérův přítel nabízí protislužbu redaktorovi ČT za to, když nezveřejní deklasující reportáž, těžko se řeší lobbing, když někteří ministři mají, nebo měli účast ve velkých stavebních firmách, žijících ze státních zakázek a těžko se prosazuje zrušení akcií na doručitele, když lukrativní pronájem lázeňských domů MV dostane firma vlastněná těmito utajenými akcionáři. Že by snad samotným ministrem?
Sociální demokracie vítá protikorupční balíček, zpracovaný na MV a schválený Fischerovou vládou vnímá tento krok jako prospěšný počátek k dalším opatřením. Malé výhrady, kterými chceme zaměřit boj proti korupci na velké ryby a také zabránit zneužívání navrhovaných opatření se dají určitě zapracovat do navržených zákonů. Omezení lobbingu, prověrky členů výběrových komisí, korunní svědek, protikorupční agent, to všechno jsou nástroje užívané ve vyspělých zemích a nikdo se nad nimi nepozastavuje. To, že se Topolánek staví k těmto opatřením negativně, aniž by se projednaly, případně upravili, znamená jediné : nejraději by viděl pod nimi tento text, na který byl zvyklý : „úkol zrušen“.
Protikorupční strategie musí obsahovat širokou škálu proti korupci zaměřených zákonů a opatření, proto budeme tento balíček obohacovat o další instituty, jako specializovaný soudní senát a státní zastupitelství, obnovení finanční policie, zabavování nevysvětlitených příjmů u odsouzených pachatelů, trestní odpovědnost právnických osob a protikorupční vzdělávání politiků, úředníků a zaměstnanců státní správy.
Boj s korupcí musí vést věrohodní lidé. Není možné, aby v čele ministerstva vnitra stál člověk, který lobboval za podnikatelské aktivity kmotra Mrázka. Týká se to také ministerstva spravedlnosti, Nejvyššího státního zastupitelství, specializovaných soudů a policejních útvarů. Tito lidé musí být zárukou čestného jednání a musí důvěryhodně symbolizovat boj proti korupci.Věrohodnost těchto klíčových osob zcela zákonitě vyvolá podporu v ostatní státní správě, využity budou i nevládní organizace a v neposlední řadě vyvolá i pozitivní ohlas ve veřejnosti.
Pevně věřím, že jsme si na korupci ještě nezvykli, že většina lidí vnímá, že uplácet není normální, a že i bez korupce se dá slušně žít a úspěšně podnikat.