Základní slabinou
současného vedení ministerstva školství je to, že se stalo
naprosto nedůvěryhodným. Populistické sliby a marketingové věty
představitele strany Věci veřejné Dobeše vystřídala deziluze
z jejich nenaplnění, špatná manažerská rozhodnutí a
neodborná opatření.
Ministr Dobeš sliboval při nástupu do
funkce náborový bonus 180 tisíc korun pro nové učitele, dokonce
si na tomto populistickém slibu budoval několik týdnů lacinou
mediální popularitu a mladí zájemci o obor mu snad na několik
dnů i uvěřili. Stačil ale přísný pohled jeho vládního kolegy
Miroslava Kalouska, aby ministr Dobeš okamžitě stáhl svůj nápad
jako nerozumné plýtvání v době plošných škrtů.
Místo
odpovědného čerpání evropských peněz, které školství jako
oblast silně podfinancovaná velmi potřebuje, ministr Dobeš
zredukoval úředníky v této sekci, která ji měla na starosti, na
naprosté minimum. Výsledek? Řada vědeckých projektů je
ohrožena, nové se nerozbíhají, jednotlivé školy žijí
v dennodenní nejistotě a odborná obec bije na poplach –
evropské peníze potřebujeme čerpat, ne je špatnými kroky
devalvovat!
Místo maximální snahy o komplexní finanční
analýzu oblasti školství a snahy o její řešení ministr Dobeš
přichází s nahodilými nápady, které kromě odbornosti
postrádají i základní politickou či společenskou podporu.
Posledním takovým nápadem bylo „zápisné“ na veřejných
vysokých školách. Ze stolu ho jako nesmyslný a nekoncepční
návrh shodili až sami rektoři vysokých škol. Ministr Dobeš svůj
návrh – kolikátý už za poslední čtyři měsíce – stáhnul
zpět. Stejně dopadly jeho nápady na zavedení testů pro mateřské
školky či rozpačité výsledky státních maturit.
Jen
těchto pár příkladů naznačuje možnou odpověď, proč se
nedaří do systému školství přilákat mladé a nadějné
kantory, kteří by byli opěrnou páteří pro opravdu razantní
změny. Mladí lidé totiž potřebují určitou perspektivu řízení,
stabilitu dlouhodobých řešení a především odpovědné kroky
k potřebné reformě.
Nic takového jim ale oblast
školství pod vedením současného ministra Josefa Dobeše
nenabízí.