A pokud bychom tomu chtěli jakkoli bránit, podřezáváme si větev sami pod sebou, protože člověk kromě toho, že je tvorem společenským, je také tvorem politickým. Proto si dovolím nesouhlasit s názorem ředitele Gymnázia Dašická v Pardubicích, a vím, že se svým postojem není sám, kdo takto coby pedagog smýšlí k neštěstí svému, ale především mladých lidí, kteří takovou školu, školy navštěvují. Více www.seznamzpravy.cz/clanek/provinilci-budou-potrestani-vzkaz-tykajici-se-voleb-na-gymnaziu-vyvolal-rozruch-a-diskuzi-o-politice-na-skolach-42322?seq-no=16&dop-ab-variant=&source=clanky-home
Když už se honosíme ústavou, základními lidskými právy i tím, že jen "hospodská sešlost" k občanskému povědomí nestačí, pak bychom se měli snažit již ve školních lavicích pěstovat v dětech, mladých lidech zájem o politiku coby názorů, debat a umění vést diskuze, nejen s těmi, kteří s námi budou bez výhrad souhlasit, ale také přitom být vybaveni věděním o politice.
Jedním z problémů současnosti je dnes kolísající či dokonce absentující snaha mít tzv. všeobecný přehled, k čemuž politika prostě patří. Pro lepší porozumění proto uvádím, že v žádném případě nehoruji pro propagaci té, které politické strany či hnutí, pro politika komunálního či z úrovně centrální. Jsem ale pro to učit se již od školy tomu, že politika je umění (viz např. Sokrates a jeho role v antické obci). Umění číst, vědět, mít názory, umění debatovat, diskutovat a utvářet permanentně živený veřejný prostor. Participace - také v politice - je nejen způsob, jak někam přijít, ale také vědět, proč tam jít a co očekávat. Politika totiž není špinavost. Hodně ale záleží na tom, kdo (co) ji tzv. dělá a jak. V základech totiž leží logika o tom, že řekněme CO a ptejme se JAK, je třeba stále vést v patrnosti.
Dovolím si proto podpořit všechny, kdo tvrdí, že "diskuze o politice a volbách na školy, a zejména gymnázia, jednoznačně patří" atd. Možná bychom se pak méně divili tomu, co se kolem nás děje. A pokud se to děje, a nám se to nelíbí, pro to také něco umět udělat, aby se to nedělo.