Poslouchá se to jako příběh z hollywoodského filmu. Narodila se ve skromných poměrech v roce 1909, absolvovala klášterní střední školu a na konci dvacátých let minulého století začala pracovat jako pokladní v místní energetické firmě. Dcera zaměstnance německých drah se v roce 1930 seznámila s Franzem Burdou, majitelem nakladatelství v Offenburgu. V roce 1931 se vzali a měli spolu tři syny.
"Mým cílem je dát dohromady praktickou módu za rozumné peníze, kterou
by mohlo nosit co nejvíce normálních žen," prohlásila Aenne Burda a v
roce 1950 založila módní časopis Burda Moden, který hned v lednu vyšel v
nákladu 100 000 výtisků.
Popularita časopisu prudce rostla, neboť do něho byly vkládány papírové
střihy na nejrůznější dámské, a posléze i pánské oblečení – halenky,
sukně, kalhoty, šaty a košile. Ženy v Německu, zemi po válce zdecimované
a chudé, našly v paní Burda a jejím nápadu spásu. Časopis umožnil celým
generacím německých žen dobrat se vlastní šikovností ke vkusnému a
módnímu oblečení doslova "za hubičku".
A nejen v Německu. Časopis Burda Moden byl šlágrem v desítkách cizích
zemí včetně Československa. Půjčoval se u nás z ruky do ruky. Byl
nedostatkovým zbožím, jako všechno z kapitalistického světa, neboť
umožňoval dívkám a ženám domoci se něčeho jiného než socialistické
krimplenové módy.
Byl jedním z blahodárných doteků svobodného, fungujícího, praktického
světa. Obsahem i formou. Legendární je setkání paní Raisy Gorbačovové s
Aenne Burda, na kterém prý první dáma Sovětského svazu požádala o
nevídané svolení vydávat tento časopis v Sovětském svazu, k čemuž v roce
1987 skutečně došlo.
Jak by se asi paní Burda podnikalo dnes? A nejde mi o genialitu nápadu.
Myšlenky budou vždy politiky i byrokraty nepolapitelné. Jde mi o
množství překážek, které dobrému nápadu stojí v cestě.
Evropský parlament například před pár dny většinou svých poslanců
vyzval členské státy, aby "zvážily možnost omezit tradiční zobrazování
žen v reklamě". Co by na to asi paní Burda řekla? Jak by asi své modely
na stránkách svého originálního magazínu představovala? Ale snad i to se
dá, ostatně jako každé hloupé a nesmyslné úřednické či politické
nařízení, nějak obejít. Zdrcující je, jak ta plejáda hloupostí působí na
odvahu člověka "do něčeho se pustit".
Svět, ve kterém žijeme, je přeplněný příkazy a zákazy, což znehodnocuje
vůli podnikat. Namísto přemýšlení o nápadu a způsobech, jak jej
vylepšit, obíhá podnikatel úřady a shání razítka. Není proto divu, že
chuť podnikat a stát se "svým pánem" má v EU pouze 4 % mladých lidí,
kteří dokončují středoškolské vzdělání. S takto nízkým počtem
kontrastuje 21 % mladých Američanů, kteří se chtějí postavit na vlastní
nohy.
Je zbytečné vyhlašovat monstrózní evropské programy na boj s
nezaměstnaností mladých. Bylo by užitečnější zbavit se touhy všechno
regulovat a standardizovat a odstranit tím příčiny děsivého stavu, ve
kterém celá polovina mladých jihoevropanů do 25 let nemá práci.
Časopis Burda, zásilkový katalog obchodního domu Neckermann a třeba
elektronika Grundig se staly symboly německého poválečného hospodářského
zázraku. Ten se zrodil z tvrdé práce ve svobodném prostředí na troskách
válkou rozvráceného Německa.
Aenne Burda zemřela 2005 ve "svém" Offenburgu ve věku 96 let. Ověnčena
nejrůznějšími řády a medailemi za celoživotní zásluhy byla především
ženou praktického nápadu pro praktické lidi.
Ano, žila v jiné době, kde podnikat bylo jedině možné a postarat se sám o sebe a svoji rodinu bylo nejen ctností, bylo nezbytností.
PaedDr. Ivo Strejček
poslanec EP