27.09.2013 21:12:51
Děti z vyloučených lokalit by se měly stýkat s dalšími již v předškolním věku
V posledních dnech se dostalo na přetřes téma vyučování dětí z vyloučených lokalit, které často končí ve speciálních vzdělávacích ústavech. Spekuluje se, jakou cestou prolomit jejich sociální vyloučení a dát jim naději začlenit se do společnosti.
Já vidím hlavní problém v tom, že tyto děti, obvykle
vychovávané jinak, než je většinový standard, jsou „hozeny do vody“ a musí
řešit několik problémů najednou. Základ řešení problému vidím už v předškolní výchově.
Tyto děti musí absolvovat minimálně dva roky předškolní výchovy v mateřské
školce, aby získaly základní zkušenosti a návyky. To samé platí pro výchovu dětí
v dětských domovech. I tam může být setkání s dětmi z většinové
společnosti přínosné.Je zřejmé, že v tomto věku by na tyto děti mohl
kolektiv působit pozitivně a takto socializovány by pak ve škole mohly
mnohem snáze čelit požadavkům výuky. Nyní je situace často taková, že jim pouhá
absence základních návyků znemožňuje řádně se učit.
V případě, že by zkušenosti v kolektivu svých
vrstevníků získaly již dříve, určitě by se jim ve škole žilo mnohem snáze.