Metodický pokyn a shromažďování
Žádným metodickým pokynem nemohou být dávány lidem povinnosti. Aby metodické pokyny sloužily k ukládání takto rozsáhlých povinností, nenapadlo ani totalitní režim před rokem 1989. Pandemický zákon stanoví, že nelze podle něj omezovat právo shromažďovací podle shromažďovacího zákona. Jestli mají lidé doma roušku či ne, včetně jejich hostů, je nevymahatelné. Policisté nemohou vstupovat do bytu, aby kontrolovali, zda lidé mají roušku nebo si někdo pozval domů tři sourozence. Domovní prohlídky lze nařídit jen v rámci vyšetřování trestných činů, ne přestupku za nenošení roušky. Stanovit příkazy, které jsou nevynutitelné, je nerozumné.
Arenberger klame a porušuje zákon
Ministr Arenberger vydal 10. 4. 2021 mimořádné opaření podle pandemického zákona, které je na stránkách Ministerstva zdravotnictví prezentováno jako opatření omezení obchodu a služeb. Ministerstvo klame občany, protože toto opatření se netýká jen obchodu a služeb, ale omezuje i právo shromažďovací podle zákona o shromažďování a schůze osob konaných na základě zákona. To je v přímém rozporu se zákazem takových omezení podle § 2 odst. 2 písm. e) pandemického zákona č. 94/2021 Sb. Arenberger a jeho spolupracovníci působící při vydání opatření zneužili pravomoci úřední osoby. Ministr může vydat opatření podle pandemického zákona jen se souhlasem vlády, který nemá. Bez souhlasu vlády vydání opatření a dodatečné poskytnutí souhlasu vlády je možné jen, když hrozí nebezpečí z prodlení. Ale že nouzový stav končí 11. 4. 2021, věděla vláda i Ministerstvo zdravotnictví předem.
Pandemický zákon
Arenbergerovo jednání ukazuje pravou podstatu pandemického zákona. Má sloužit k faktickému pokračování nouzového stavu, když už vláda pro jeho prodlužování nemá podporu v Poslanecké sněmovně. Arenberger chce využít až zneužít pandemický zákon k rozsáhlým zákazům. Spoléhá na to, že soudy neposkytnou ochranu ústavním právům lidí v reálném čas. Je možné, že sice nějaké jeho rozhodnutí zruší, ale nejdříve za půl roku, kdy ministr vyhlásí formálně nové opatření s obdobným obsahem. Tuto hru na kočku a myš hraje vláda s občany již rok a soudní moc k tomu jen přihlíží. Kde začíná skutečný problém pro práva lidí, tam končí aktivismus Ústavního soudu.
Větší naděje byla vkládána do opozice v Poslanecké sněmovně, protože je vláda menšinová. Bez získání opozice nemohla razantní zákazy zavádět. Ovšem většina opozice dala vládě schválením pandemického zákona plnou moc k ovládnutí státu a občanů. Z hlediska parlamentní kontroly vlády je úděsné, že opozice nechtěla v pandemickém zákoně možnost, aby Poslanecká sněmovna mohla rušit jednotlivá opatření Ministerstva zdravotnictví. Piráti, ODS, lidovci, TOP, STAN se stali podporovateli vládní politiky zákazů a příkazů vůči občanům bez parlamentní kontroly. Sněmovna může zrušit pandemický stav a tedy všechna opatření jako celek, ale nemůže oddělit zrno od plev - důvodná opatření od nesmyslných.
Pro koho je v naší politice určující vztah k Tchaj-wanu, vidí rozdíl mezi postupem vlády a pirátů, ODS, lidovců, TOP, STAN. Pro koho je určující politika vedoucí k zavírání obchodů u nás, omezování setkávání na dva lidi i ve vlastním bytě a snahu ministra dirigovat nošení roušek u vás doma, nevidí rozdíl mezi politikou vlády Andreje Babiše a pirátů, ODS, lidovců, TOP, STAN, kteří schválili pandemický zákon bez účinné parlamentní kontroly vlády. Proti pandemickému zákonu byla Trikolóra, SPD a KSČM.
Arenberger chce pokračovat v nouzovém stavu, ale bez nouzového stavu. Nástupem Arenbergera se vrátilo heslo pesimistů: ANO bude hůř.