Děkuji, hezké odpoledne, vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, milé kolegyně, milí kolegové, dnes je mou milou povinností naposled před vás předstoupit v obou rolích a představit vám Návrh nařízení EP a Rady o obnově přírody. 20. května 2020 představila EK strategii EU v oblasti ochrany biologické rozmanitosti do roku 2030. 22. června tohoto roku pak představila EK velmi ambiciózní legislativní návrh na obnovu přírody v EU. Jedním z cílů této strategie a i aktuálního legislativního návrhu je navrácení funkce ekosystémům poškozeným zejména lidskou činností. Jedná se o reakci na vážné problémy, jimž příroda a biologická rozmanitost nejen v Evropě, ale v celém světě čelí. A tento legislativní návrh má značný potenciál přispět k efektivní adaptaci evropské krajiny na probíhající změnu klimatu.
Já vnímám tento návrh jako velmi důležitý a velmi vhodně zacílený. Zároveň tento materiál koresponduje se strategickými dokumenty na naší úrovni národní, to znamená je v souladu se státní politikou životního prostředí, strategií ochrany biologické rozmanitosti či státním programem ochrany přírody a krajiny. V současné době ministerstvo životního prostředí řídí diskusi členských států v rámci pracovní skupiny Rady, protože předsedáme EU v tomto pololetí. A jednání nejsou jednoduchá, snažíme se v projednávání dosáhnout aspoň nějakého pokroku a shody. I z těchto prvních jednání je zjevné, že plnění návrhem stanovených povinností bude vyžadovat značné finanční náklady, personální kapacity a adaptaci stávajících postupů v oblasti sledování stavu biodiverzity, jejího hodnocení a plánování vhodné péče o přírodu a krajinu. Bude též třeba zajistit, aby provádění návrhu bylo mezi jednotlivé členské státy spravedlivě rozděleno a aby byla zohledněna specifika a problémy jednotlivých členských států. A v tomto ohledu bude velmi zásadní a velmi důležité zajistit dostatečné financování z prostředků na úrovni EU, které v současné době vzhledem k nastavení víceletého finančního rámce neposkytuje dostatečný prostor. Na tyto skutečnosti ostatně poukázal ve svém doporučení jak výbor Senátu pro EU, tak i výbor pro evropské záležitosti PS. Silnou stránkou návrhu je jeho komplementarita se stávajícími evropskými předpisy v oblasti ochrany přírody. Stejně jako zaměření na některé ekosystémy a druhy, které jsou v současnosti v intenzivně využívané krajině nejvíce ohroženy.
Co to představuje? Představuje to pro nás výzvu zpracovat důležitý nástroj, a to Národní plán na obnovu přírody, který by měl umožnit prioritizaci stanovení zásad pro plánování opatření obnovy podle specifik jednotlivých členských států. A v tomto ohledu poskytovat členským státům potřebnou flexibilitu.
Věřím, že návrh bude vnímán především jako příležitost reagovat na neuspokojivý stav naší krajiny, přispět ke zmírnění dopadu změny klimatu včetně dopadu na její hospodářské využívání, zejména zemědělských a lesních ekosystémů, posílení ekosystémových služeb včetně zvýšení retence vody v krajině, zlepšení prostředí sídel s pozitivními efekty z hlediska obyvatel, atraktivity území a další.
Ministerstvo životního prostředí je jako gestor návrhu připraveno diskutovat způsoby provádění návrhu s mnoha partnery, protože bez zapojení všech klíčových aktérů a shody nad tím, jak pomoci obnově naší krajiny, by se celkový úspěch rozdělil jen na nějaké dílčí plnění. Je to velmi ambiciózní návrh, který je stále ještě projednáván a blíže je možno se seznámit a diskutovat i na jednotlivých seminářích, které k tomuto tématu pořádá ministerstvo životního prostředí.
V tuto chvíli děkuji za pozornost.