V jeho úvodu se znovu řešila otázka
rozdělení míst v deseti patnáctičlenných výborech Zastupitelstva mezi
krajskou vládní koalici (STAN, ODS, TOP 09,
KDU-ČSL) a opozici (ANO, SPD, STAČILO).
Respekt k výsledkům voleb a zásadám poměrného zastoupení
Koalice nejprve těsně po volbách přišla s nabídkou rozdělit tato místa v poměru 10 (koalice) ku 5 (opozice), což bylo pro nás absolutně nepřijatelné.
Stejně tak byla tato - až potupná a výsledky voleb totálně pošlapávající - nabídka odmítnuta kolegy ze zastupitelských klubů ANO a STAČILO. Hnutí ANO proto i odmítlo nominovat svého kandidáta na pozici předsedy klíčového Kontrolního výboru Zastupitelstva.
A totéž jsem jménem Klubu zastupitelů hnutí SPD na prvním povolebním jednání Zastupitelstva učinil i já jako jeho předseda.
Nenárokujeme si místa, která z logiky věci a v souladu se zásadami poměrného zastoupení patří někomu jinému, v tomto případě vítězi středočeských krajských voleb, hnutí ANO.
Principy ctíme vždy a za všech okolností.
Před konáním druhého zasedání
Zastupitelstva krajská vládní koalice nabídku
na početní zastoupení opozice ve výborech zvýšila o jedno místo, na 6: 4 ANO,
1 SPD. Přičemž koalice by v jednotlivých výborech obsadila STAČILO,
po 9 místech, v devíti (z celkových deseti) by obsadila pozici předsedy a
ve všech deseti výborech vždy po dvou postech místopředsedů.
Což s respektem k výsledku voleb a principům poměrného zastoupení nemá mnoho společného.
Nabídku na jednu pozici pro SPD
v každém výboru Zastupitelstva považujeme
za korektní a odpovídající výsledku voleb.
Do všech výborů jsme navrhli deset
kvalitních, odborně kompetentních
a spolehlivých lidí, kteří zde budou pracovat naplno a budou jednoznačným
přínosem. Za to osobně ručím.
A naopak, jak jsme již deklarovali, konzistentně nesouhlasíme s rozvržením zastoupení výborech mezi koalici a opozici v poměru 9 ku 6.
Vítěz voleb - i opozice jako celek - by zde měla mít vyšší zastoupení, přičemž plně korektní a odpovídající by byl poměr 8 ku 7.
Uvědomme si totiž, že rozdíl mezi stranami krajské koalice a opozice je pouhý jeden zastupitelský mandát (33:32) a 1 500 hlasů (tedy půl procenta) hlasů středočeských voličů.
A upírat
opozici její právo na přiměřené zastoupení v orgánech kraje je tedy
de facto diskriminací jedné poloviny těch středočeských občanů, kteří se
zúčastnili letošních krajských voleb.
Proti návrhu krajského rozpočtu!
Nejdůležitějším bodem posledního letošního jednání Zastupitelstva Středočeského kraje byl zcela jistě návrh krajského rozpočtu na rok 2025.
Zastupitelé zvolení za hnutí SPD hlasovali proti tomuto návrhu.
Naše stanovisko jsem podrobně odůvodnil ve svém projevu na jednání Zastupitelstva, zde shrnuji jeho hlavní body:
Objem výdajů v několika klíčových rozpočtových kapitolách (a v desítkách rozpočtových položek) je nižší než byl naplánován pro letošní rok.
Jde např. o výdaje kapitoly školství (95,8 % loňských výdajů) a výdaje kapitoly zdravotnictví (92 % loňských výdajů).
To je u takto klíčových krajských veřejných služeb pro nás zcela nepřijatelné.
A jasně jsme deklarovali již před volbami, že pokud toto nastane, krajský rozpočet nebude mít naši podporu.
V dalších důležitých rozpočtových kapitolách je pak růst rozpočtovaných výdajů nižší, než je průměrný růst všech výdajů (který činí 5,06 %) a nižší než plánovaná predikce inflace na příští rok (2,6 %).
Jedná se o výdaje kapitoly doprava (102,3% loňských výdajů) a výdaje kapitoly sociální věci (100,9 % loňských výdajů).
Pod to se též, obrazně řečeno, nemůžeme podepsat.
Nepřijatelný je pro nás i plánovaný pokles objemu výdajů v mnoha - z hlediska jejich sociální dimenze a veřejnoprávního charakteru - klíčových rozpočtových položkách:
Jenom namátkou jde o výdaje na:
Lékařskou službu první pomoci
Střediska praktického vyučování a školní hospodářství
Využití volného času dětí a mládeže
Podporu vybraných oborů středních škol
Sportovní soutěže
Regionální funkce knihoven Středočeského kraje
Činnost muzeí a galerií
Dětská centra ústavní péče
Odborné sociální poradenství
Pomoc rodině a manželství
Domovy pro seniory
Denní stacionáře a centra denních služeb
Financování platů nepedagogických pracovníků: vládní podraz na samosprávy
A pak je zde ještě jeden, velice zásadní a systémová
důvod, proč jsme Krajský rozpočet v navržené podobě není úplný, pravdivý
a reálný. Proč? Jednak
proto, že máme pochybnosti o reálnosti odhadu vývoje daňových příjmů v příštím
roce, vzhledem k tomu, že i Česká národní banka před několika málo dny
revidovala prognózu růstu české ekonomiky pro rok 2025. Skutečné
daňové příjmy kraje tudíž budou s nejvyšší pravděpodobností nižší než ty v návrhu
rozpočtu naplánované. Takže
i schodek rozpočtu bude vyšší než ten plánovaný a bude nutné navýšit objem jeho
úvěrového financování. Ale hlavně - v rozpočtu není absolutně vyřešena otázka financování
platů nepedagogických pracovníků ve školských zařízeních zřizovaných krajem A to proto, že dosud není schválená novela zákona o rozpočtovém
určení daní (změna koeficientů a podílů krajů na celkovém výnosu daně
z příjmu a DPH) a není schválená ani novela školského zákona. Tyto novely dokonce dosud ani neprošly tzv. prvním
čtením v Poslanecké sněmovně a není vůbec jisté, zda vůbec, kdy a v jaké podobě
budou schváleny a kdy (či jestli) vstoupí před začátkem nového školního roku v účinnost. Ale povinnost kraje (a obcí) tyto platy od září
financovat již existuje - i když je to naprosto nebezpečná a nesmyslná změna.. Ovšem peníze od státu na to zřizovatelé dosud nedostali, a není ani
jasné, zda vůbec, kdy a jakou formou je dostanou. A to je velký problém - i ve vztahu k našemu krajskému
rozpočtu, protože jde o stovky milionů korun ročně. A my v SPD jsme přesvědčeni o tom, že v takto závažné
věci nelze postupovat stylem -„nějak to dopadne“. Zodpovědnost za krajské finance V této souvislosti je
důležité připomenout i to, že všichni poslanci všech současných vládních
stran, jejichž sestava je shodná se sestavou středočeské krajské vládní
koalice, hlasovali pro tzv. vládní konsolidační balíček, který obsahoval i
snížení podílů krajů na výnosu sdílených daní na léta 2024 a 2025. V případě našeho kraje jde o
ztrátu příjmů v objemu 600 milionů korun, které nám nyní zoufale chybí... Jako krajští
zastupitelé nemůžeme žádným způsobem podpořit a tolerovat takto zásadní
nejistotu v budoucím objemu finančních transferů od státu k našemu kraji, - tedy budoucího nastavení podoby rozpočtového
určení daní - a totální nejistotu
ohledně budoucího zajištění financování platů nepedagogických pracovníků Je přitom evidentní, tento
problém není dominantně zapříčiněn současným vedením našeho a že rozhodujíc
podíl viny na něm má neschopná a arogantní Fialova vláda, která jej vyrobila
neumí jej vyřešit. Ale pro nás musí být
hlavní výsledek. Tedy podoba návrhu
krajského rozpočtu, její vady, mezery, limity a rizika. A musíme se rozhodovat
se zodpovědností vůči financím a hospodaření našeho kraje a zájmům našich občanů. To jsme také učinili -
a proto jsme
hlasovali proti návrhu středočeského krajského rozpočtu na rok 2025. A proto budeme vývoj situace ohledně
řešení financování platů nepedagogických pracovníků školských zařízení ve
Středočeském kraji dále bedlivě a aktivně sledovat. A nedopustíme, aby drzost a neumětelství
Fialovy vlády zaplatili středočeští občané ze svých kapes.
pro předložený návrh rozpočet nehlasovali:
(a obcemi) od nového školního roku (1.9.2025).
ve školách zřizovaných Středočeským krajem a obcemi na území našeho kraje.