Kromě tvrdších emisních limitů, omezení výroby během dnů se špatnými rozptylovými podmínkami se města mohou postavit proti špatnému ovzduší i vyhlášením nízko emisních zón. V takovém případě by některá starší auta měla zákaz vjezdu. „Smyslem není šikana obyvatel, ale pokud alespoň část lidí zvolila hromadnou dopravu místo individuální přepravy,“ komentovala poslankyně za Moravskoslezský kraj Jana Drastichová.
Kvůli dlouhodobě neutěšené situaci dochází k odlivu lidí z kraje. Za nejčastější důvody uvádí nedostatek pracovních míst a právě znečištěné ovzduší. „Prachové limity máme během zimních měsíců překročeny více než desetinásobně, proto i striktní omezení individuální dopravy formou zón nebo časově omezený zákaz vjezdu aut do měst může významně pomoci lidem. Přitom dočasný zákaz automobilů není nic neobvyklého, běžně jej využívají v některých evropských městech například v Miláně,“ přidala zahraniční příklad Jana Drastichová.
Nízko emisní zóny nelze vyhlásit automaticky všude, v některých městech chybí infrastruktura, obchvaty a v důsledku úspor v zadlužených krajích dochází i k omezování spojů městské hromadné dopravy. „Představitelé nejpostiženějšího kraje by se neměli bát razantních řešení a již nyní by část lokalit mohla být v nízko emisní zóně. Jedná se o zdraví nás všech,“ podpořila omezení emisí poslankyně Drastichová.