Trutnov vzdělaný
Zajistíme další rozvoj a spravedlivé financování základních škol a jejich dobrou dostupnost pro žáky.
Budeme komunikovat a usilovat o pozvednutí prestiže trutnovského gymnazia. Podporujeme rozvoj učňovského školství a jeho propojení s místními podnikateli.
Podporujeme propojení činnosti žáků základní umělecké školy s kulturními stánky města a jejich větší zapojení do kulturního dění.
K textu výše, kterým je citace z volebního programu MO TOP 09 Trutnov pro komunální volby 2014 jsme do pošty obdrželi dvě relevantní otázky. Pokusím se na ně co nejlépe odpovědět.
1. Jakým způsobem jste prováděli měření prestiže školy?
Prestiž, tedy vážnost, významnost nebo pověst, vychází vždy z hodnocení, nebo ocenění těmi ostatními. V tomto směru je několik dobrých indikátorů:
jak je škola vnímána rodiči a studenty
jak se o ní studenti vyjadřují
jak se škola prezentuje ve městě
jaké aktivity vyvíjí
jakým způsobem a jaké informace škola předává uživatelům na stránkách svého webu
jak využívá moderních komunikačních technologii.
Jedná se tedy o celý soubor údajů, které lze ověřit vlastním úsudkem, doplněným informacemi přímo od rodičů. Vedli jsme na toto téma diskuse s občany Trutnova.
2. Jakým způsobem plánujete onu prestiž pozvedat?
To je určitě téma na mnohahodinovou debatu. Nejsme samozřejmě odborníky na vzdělání a rozhodně si uvědomujeme tíživou situaci českého školství, ale jsme rodiče studentů gymnazia a tak se zajímáme, jak to dělají jinde a zda se to osvědčuje.
Domníváme se, že s posilováním prestiže souvisí snaha klást otázky a naslouchat odpovědím. I proto jsem ráda, že se nás na naše návrhy ptáte.
Co podporujeme:
k výuce maximálně využívat internet ve škole, co největší využití interaktivních tabulí, které gymnazium má k dispozici, zejména k výukovým projektům jako je např. Khan Academy, TED talk, on- line přednášky světových osobností k daným tématům..apod.
intenzivnější zapojení gymnazia do projektů financovaných EU - technické vybavení, školení učitelů, tvorba moderních výukových programů
možnost vyučovat cizím jazykem i jiné předměty, třeba jen části hodin.
zabývat se možnostmi jak zatraktivnit pro studenty matematiku, např. využívat metodu prof. Hejného
besedy s významnými českými osobnostmi různých profesí, osobnostmi Trutnova, což může usnadnit i výběr budoucího povolání a nasměrování do života
možnost pomocí dotazníku anonymně hodnotit svou školu i své učitele , což je nejlepší zpětná vazba každého kvalitně fungujícího systemu.
zlepšit komunikaci školy s rodiči - např. založit komunikační stránku na Facebooku, zlepšit kvalitu stránek školy (některé příspěvky jsou několik let staré, chybí zde např. kdo co učí, kdo je třídní učitel, kam se obrátit v případě výchovných problémů ..apod)
podporujeme méně “memorování” ve školách a více tréninku v tzv.měkkých dovednostech - jako je kritické myšlení, řešení problémů, kreativní myšlení,týmová spolupráce,
empatie..což jsou dovednosti, které jsou dnes nejvíce vyžadovány při přijímacím řízení na VŠ i od zaměstnavatelů
Domníváme se však, že cílem moderní střední školy by mělo být širokospektré vzdělávání, kde prioritou je vést studenty k tomu, jak být slušným člověkem, jak se naučit “umění se učit”, jak docílit zdravého sebevědomí a zároveň přiměřené sebekritiky. Prostě jak se stát angažovaným a aktivním občanem..
Přejeme si, aby učitelé brali děti vážně a respektovali jejich názor.
Přejeme si, aby se naše děti pyšnily tím, že studovaly právě v Trutnově.
Je to jistě dlouhá cesta, ale možná jsme na ni právě nakročili.
MUDr.Silvie Šidáková za MO TOP09, Trutnov - Facebook