V souladu s celkovou filozofií našeho programu, která se zakládá na tzv. chytrých řešeních (efektivní a zároveň úsporné využívání moderních technologií a možností), předkládáme zcela originální návrh. Pro naprosto stěžejní spojení Prahy s letištěm chceme využít inteligentní, ekologickou, americko-korejskou technologií monorailu Urbanaut, navrženou pro Prahu architektem dopravních staveb, Petrem Preiningerem.
Kromě nízké ceny je velkou výhodou monorailu tichý provoz - elektromotory poháněná kola s pneumatikami jedou po betonovém vodícím profilu s tlumením boční kapotáží, takže odpadají drahá protihluková opatření na trase. Co se právě trasy týká, využili bychom již existující Buštěhradskou dráhu a to ve stávajícím profilu, který je dostačující pro obousměrný provoz monorailu, s proměnnou kapacitou soupravy díky její modulové skladbě. Trasa může být vedena nad stávající železnicí, a to i bez jejího omezení, či v případě potřeby v tunelu o menším profilu, než má tunel metra.
Podle odvozených nákladů z realizovaných tras ve světě je cena monorailu cca třetinová až poloviční oproti projektované železniční dráze, včetně ceny souprav. Má také nižší provozní náklady.
Jak již bylo řečeno, spojení z metra Hradčanská na letiště Václava Havla by vyšlo na cca 7 miliard korun. Pokračování monorailu do Kladna by pak stálo cca 8 miliard korun. Spojení metro Hradčanská – pražské Hlavní nádraží má několik variant a cenu lze odhadnout na cca 5 miliard korun.
Stejně jako u plánované rychlodráhy, i zde by se jednalo o investici státu společně s financováním z evropských fondů. Monorail by byl provozován soukromým provozovatelem na základě tendru a smlouvy se Správou železniční dopravní cesty.
Cena jízdného by odpovídala pásmové jízdence v systému integrované dopravy – z letiště s expresním příplatkem jako všude v Evropě.
Přicházíme s tímto návrhem zejména proto, abychom otevřeli seriózní debatu o tom, jak spojení Prahy s letištěm Václava Havla skutečně zrealizovat. Monorail není určitě jedinou možností, důležitá je ale právě ona diskuze, na jejímž konci se s realizací spojení opravdu začne. Naším cílem je, aby za 4 roky již bylo jasné, jaká varianta se zvolí, a byly odstartovány přípravy a samotná realizace.
Pavel Dobeš
Kandidát Demokratů Jana Kasla do Zastupitelstva hlavního města Prahy a městské části Praha 3