Nedivím se, že pan kolega Pojezný vítá rejstříky. Trochu se divím, že je předkládá paní ministryně. Ne náhodou už Bucharin a teprve posléze, co ho popravili, tak tuto větu připsali Leninovi, říkal, že socialismus je především evidence. Trochu se bojím, že jsme se do toho zamilovali, resp. že tato vláda se do toho zamilovala a má pocit, že bude-li mít rejstřík pro všechno, tak že bude na světě lépe a lépe. Já se obávám, že nebude. Obávám se, že naopak, že budeme méně a méně svobodní.
Tím nijak nezpochybňuji snahy ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, aby směřovala víc peněz a přesněji do sportu. Aby se pokoušela najít, kde ji někdo šidí a podávají nějaké nepravdivé údaje. Ale nevím, jestli cesta, kterou zvolili, je opravdu ta správná. Podívejme se, co máme zavést. Rejstřík je informačním systémem veřejné správy. Kdo zná zákon 365 o informačních systémech ve veřejné správě? Kdo ho zná na ministerstvu školství, by mě zajímalo. A velmi bych prosil, aby pak tento výbor byl nejenom školskému výboru, ale i výboru pro veřejnou správu, který byl vždycky garantem informačních systému veřejné správy.
Jedním z vtipů, které jsou, informačního systému, i smyslů, které jsou informačního systému ve veřejné správě, je, že jejich správnost garantuje stát. Že jejich správnost garantuje stát, co je tam vkládáno, je státním orgánem verifikováno jako správné,a ten, kdo se tam podívá, může věřit, že to, co je tam vloženo, je správné."
Co tady vytváříme za systém? Tvrdíme sice, že se jedná o informační systém veřejné správy neveřejný, k tomu se ještě dostanu. Ale současně říkáme, že sportovní organizace vkládají, oni vkládají svá data pod nějakou poměrně drastickou sankcí, což by mě tedy taky zajímalo, jak ty sankce budou uplatňované. Myslím, že na to už do jisté míry narazil pan poslanec Stanjura. A v odstavci čtvrtém je, že uživatelem rejstříku je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Zřejmě už nikdo jiný, jenom Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, že si ho dělá jenom samo pro sebe. A v odstavci pátém je, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ověřuje pravdivost, úplnost a správnost údajů v rejstříku. Čili předpokládám, že tento rejstřík má ministerstvo následně verifikovat. Zřejmě jenom samo pro sebe, protože nikdo jiný do něj nemá vstup, ale že tento rejstřík má ministerstvo následně verifikovat. Pokud to opravdu myslíte vážně, tak nemůžete myslet větu z důvodové zprávy, ve které řeknete, že zřízení takového rejstříku bude stát několik milionů. Tam bude muset být takových sto lidí nejméně, kteří budou verifikovat údaje jednotlivých svazů, srovnávat je s registry obyvatelstva pravidelně, zjišťovat, kdo je kde nahlášen, zjišťovat, jestli ty údaje, které tam jsou předány, byly správné, jestli souhlasí adresa trvalého pobytu se stávající adresou trvalého pobytu a spoustu dalších věcí. To není jenom takové, že řekneme, že je verifikujeme tím, že jsme dali sankci, kdo nám je dá nesprávné, bude za to potrestán. To není verifikace. To jste si měli udělat případně jako poznámku, jako podmínku dotace. A kdo vám dá nepravdivý údaj, tak mu příští rok už dotaci nedat. Ale jakmile jednou řeknu, že ministerstvo zodpovídá za to, co je v rejstříku, tak ta verifikace musí proběhnout a nemůže ležet jenom na těch svazech. To je první poznámka k tomu rejstříku.
Druhá poznámka. Aby měl nějaký smysl, tak přece by do něj měly mít vstup i ostatní orgány, které mohou rozhodovat o dotacích. Jinak si to vedete jenom sami pro sebe. Takhle to vypadá, že si to vedete jenom sami pro sebe, možná že ještě budete spolupracovat s nějakými jinými ministerstvy. Ale aby to mělo vůbec nějaký smysl, tak přece kraje, které poskytují finanční prostředky, obce, které poskytují finanční prostředky a dokonce v té dikci, která je zvolena, že v odstavci třetím (?), v odstavci druhém sportovní organizace žádající o podporu podle tohoto zákona, se zapíše do rejstříku. Není to jen o sportovní organizaci, žádající o podporu ze státního rozpočtu podle tohoto zákona. Je to každá sportovní organizace, která požádá i v té poslední obci o podporu. No, tak si to, paní ministryně, prosím, přečtěte pořádně. Sportovní organizace, která požádá o podporu, podporu smí poskytovat stát ze státního rozpočtu, kraje z krajských rozpočtů, obce z obecních rozpočtů. Takhle je to přesně napsáno. Tady žádnou specifikaci nemáte. Možná jsme to schopni upravit, ale musíme to upravit. Jestli požádám svůj obecní úřad, aby mi dal na 50 školáčků podporu dva tisíce korun z peněz z vybraného hazardu, tak se opravdu musím registrovat na Ministerstvu školství se všemi osobními údaji všech svých školáčků s tím, že když jsem se zaregistroval špatně a u někoho jsem spletl datum narození nebo místo trvalého pobytu, tak mi hrozí až dvou milionová sankce. To jsme asi nechtěli, ale je to takhle napsané. Tak jenom prosím, aby se to nebralo, že to je jako taková technická norma, že jsme si to tak jako hezky namysleli a ono to nějak dopadne. Jakmile ty věci do zákona jednou napíšu. Kdyby si je ministerstvo řeklo jako dotační podmínku, tak ji může každý rok měnit. Jakmile jednou napíšu do zákona, tak je to zákonná povinnost a řekne ji každý, kdo má žádost o podporu, musí se zaregistrovat, pak to musí být každý. Dokonce i jenom ten, který požádá a ne, který tu podporu dostane. To je nejpodstatnější výhrada proti rejstříku, proti kterému bych měl pochybnost, jestli v tomto rozsahu má být opravdu veden celý, ale když už má být veden, tak už musí být jasné, pro koho je veden, kdo do něj má vstup a za jakých okolností se do rejstříku zapisuji a nemůžu tyhle tři věci míchat, nemůžu říkat současně, že se zapisují všichni a nikdo jiný kromě MŠMT do něj nemá přístup. To pak nedává vůbec žádný smysl.
A poslední věc, na kterou jsem se chtěl zeptat, a to je opravdu spíš možná moje neznalost, ale rád bych se na ni přece jenom paní ministryně zeptal. Paragraf 6 d) koordinace poskytování podpory. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy koordinuje poskytování podpory na základě tohoto zákona s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Já se obávám, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je nezávislý orgán, který přezkoumává, jestli nedochází k porušování hospodářské soutěže, případně přezkoumává nebo dává podklady Evropské komisi, jestli nedochází k nedovolené veřejné podpoře. Tam si nejsem jist, jestli vůbec je možné, abyste s ním koordinovali, protože v takové chvíli bychom se dostávali do toho, že ten úřad je a priori ve střetu zájmů. Pokud vám předem dá stanovisko, že s tím souhlasí, a pak je to on, kdo to má posuzovat. Případně je to on, kdo dává podklady Evropské komisi, zda nedošlo k nedovolené veřejné podpoře. Zase bych prosil, aby se příslušný výbor na to podíval, ale myslím si... Vím, jak je to myšleno, možná je to myšleno i dobře, ale obávám se, že je tady porušováno jako rozdělení moci mezi jednotlivé orgány státní moci.