V oblasti násilné trestné činnosti zpráva uvádí, že na území České republiky v roce 2010 nedošlo k výrazným změnám oproti minulému období, které by kvalitativně a kvantitativně determinovaly bezpečnostní situaci. Vykázané počty trestných činů ve zprávě však mohou být výrazně zkresleny. Je totiž velmi pravděpodobné, že významné procento trestných činů občané policii neoznámí.
Některé změny ve struktuře Cizinecké policie negativně ovlivnily boj proti nelegální migraci a obchodu s lidmi. Ve zprávě jsou jako problémoví občané uváděni především občané bývalého SSSR, Vietnamu a Mongolska. Zcela opomíjeni jsou další cizí státní příslušníci, nelegálně pobývající na území ČR, kteří jsou propojeni s organizovaným zločinem (obchod s lidmi, drogy atd.).
Mimo jiné je také ve zprávě uvedeno, že v roce 2010 působily na území České republiky různé regionálně orientované skupiny (velikost regionu je typicky jeden nebo několik okresů), které často působí ve spolupráci se zkorumpovanými představiteli místní samosprávy nebo Policie České republiky. Tyto skupiny v některých případech prosazují svoje zástupce do volených zastupitelských orgánů, a to nejen na komunální úrovni. Zpráva ale neobsahuje ani náznak toho, že by se ÚOOZ SKPV snažil tyto zločinecké struktury v oblasti státní správy nějakým způsobem rozkrýt.
Česká republika je zemí, v níž zatím nedochází k otevřeným projevům domácího či mezinárodního terorismu. Podle mého názoru by však bylo nezodpovědné považovat tento stav za trvalý a nevěnovat problematice boje proti terorismu odpovídající pozornost. Ukazuje se také, že významnými faktory prevence radikalizace a inklinace občanů k provádění teroristických útoků jsou nejen vyváženost zahraniční politiky státu, ale i jeho vnitřní politika vůči menšinám.
Mezi tzv. levicové extremisty jsou ve zprávě zařazeni i odpůrci války a hnutí za práva zvířat. Zpráva dokonce konstatuje, že určitá mobilizace byla zaznamenána v případě hnutí „Ne základnám“, které se začalo profilovat proti záměru umístění systému včasného varování (součásti protiraketové obrany USA) na území České republiky. Na druhé straně je zcela povrchně hodnoceno nebezpečí projevů xenofobie, rasové nesnášenlivosti neofašismu.
KSČM bude, jako dosud, podporovat opatření, jejichž záměrem je zvyšovat kvalitu činnosti a zlepšovat výsledky práce orgánů, působících v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku. Za velmi důležitou považuje jejich dobrou vzájemnou koordinaci, včetně využití potenciálu bezpečnostních, zdravotnických a sociálních služeb, soukromého sektoru či dobrovolníků. Bude důsledně prosazovat, aby mechanismy boje proti organizovanému zločinu, korupci, rasismu či neofašizmu byly zapracovány do úkolů všech výkonných složek v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku. V následujícím období bude KSČM usilovat především o to, aby se zlepšovaly podmínky pro efektivnější koordinaci jednotlivých orgánů, např. vyšších územně samosprávných celků s aktivitami Policie ČR. Za důležité považujeme také posílení spolupráce zpravodajských služeb ČR a Policie ČR.
Zdeněk MARŠÍČEK, stínový ministr KSČM pro resort vnitra