Po dlouhá léta to byla jistota. Trasa pražského metra D, na jejíž výstavbu netrpělivě čekají statisíce obyvatel metropole, po dlouhá léta vedla v územním plánu z náměstí Míru kolem Hlavního nádraží směrem na Žižkov a dále na Jarov a devátou městskou část. „Městští plánovači již dávno předpokládali dynamický rozvoj Žižkova a možnou masivní bytovou zástavbu, pro jejíž dopravní obsluhu nebudou výhledově tramvajové a autobusové linky dostačovat,“ vysvětluje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Před několika lety však plánovači otočili a bez hlubší diskuse trasu metra přes Žižkov z návrhu Metropolitního plánu vyškrtli. Metro podle nich mělo spíše zamířit na náměstí Republiky. S tím však radní Ropková dlouhodobě nesouhlasí a opakovaně vyzvala k revizi tohoto záměru. Aktuální zkušenosti s uzavírkou frekventované Husitské ulice podle ní navíc jasně ukazují, že Žižkovu reálně hrozí dopravní kolaps. „Tramvaje a autobusy mířící z Žižkova například na Hlavní nádraží jsou ve špičkách dlouhodobě přeplněné. Uzavírka Husitské ulice ukázala, jak je dopravní situace v Praze 3 křehká. Developerská výstavba v areálu nákladového nádraží může situaci dále zhoršit,“ říká Ropková.
Nyní se může trasování metra D vrátit na Žižkov. Po dnešní dohodě radní Ropkové s náměstkem pražské primátorky Petrem Dolínkem (ČSSD) a náměstkyní Petrou Kolínskou (Trojkoalice) bude o celé věci jednat v úterý městská rada a ve čtvrtek pak celopražské zastupitelstvo. „Věřím, že zvítězí zdravý rozum. Není možné, aby se obyvatelé jedné z centrálních městských částí i v jednadvacátém století přepravovali za prací a studiem přecpanými autobusy. Chceme metro, žádná jiná varianta pro obyvatele Žižkova a Jarova nepřipadá v úvahu,“ dodává Ropková.