Když bychom se „prázdninově“ zamysleli nad stavem tištěných médií v ČR: Tabulky signalizují propad nákladu a mediální teoretici naříkají nad tím, jak si média parcelují oligarchové. Je to vskutku tak zlé? Co o tom soudíte?
Není to zlé, ale je to fakt! Ano, oligarchové si parcelují – lépe řečeno již rozparcelovali – média a tak to je. Považuji to za zlé, ale jestliže to nikomu nevadí, těžko se s tím něco dělá… Propad nákladu je jiná věc a také je otázka, zda je to zlé, či nikoli. Tisk jako takový se bude propadat na nějakou hranici, kde „zůstane stát“, stejně jako se to stalo s knihami… Když se knihy začaly objevovat na internetu, kdekdo jim předvídal zánik v tištěné podobě, a vidíte, přežily to. Na nízkých nákladech, ale přežily…
Jak si na tom stojí podle vašeho soudu soukromé televize, například často propíraná TV Prima? Jak kvalitní zpravodajství a publicistiku nabízejí kupříkladu ve srovnání s Českou televizí?
Je obdivuhodné, jak soukromé televize přežívají s minimem invence v programové nabídce… Podle mého názoru mohla Prima mnohem lépe využít programového propadu TV Nova, ale neudělala to. Nevím proč? Otázka zpravodajství a publicistiky je na velmi dlouhý a obsáhlý analytický materiál a na to si já netroufám.
Mediální odborníci, kteří publikují na našem serveru ParlamentníListy.cz, hořekují poměrně často nad zpravodajstvím České televize, které je podle jejich soudu jednostranné, a co se týče informování veřejnosti ohledně imigrantů anebo Brexitu, je prý doslova tristní. Co si o tom myslíte?
Tady mi nezbývá, než souhlasit! Ohledně imigrantů je zpravodajství ČT opravdu tristní, zaplať pánbůh existují internetové zdroje, kde se člověk dozví nikoliv úplnou pravdu, ale dostane se k mnohem více názorům a může si udělat komplexnější obrázek.
Ředitel Českého rozhlasu René Zavoral vyhlásil „konec aktivistické žurnalistice“. Co to ale je ta aktivistická žurnalistika a kde se s ní v českých médiích setkáváme? Pokud jde o Český rozhlas, kde by měl Zavoral s „očistou“ začít?
Nevím, co je to aktivistická žurnalistika... Pokud je to papouškování nezodpovědného chování Evropské unie, tak panu Zavoralovi tleskám! Kde by měl začít s očistou? Třeba tam, kde začal.
Jak kvalitní produkt na českém trhu nabízejí takzvaná alternativní média, zejména internet? Nejsou to leckdy jen nadšenecké projekty, které například ve věci Ruska, Číny či uprchlické krize anebo krize v EU mohou šlapat vedle?
Ano, máte pravdu, k internetovým mediálním informacím musíme také přistupovat velmi opatrně, v mnoha případech jde o zcela záměrné vypouštění dezinformací, ale možná to lidi vede více k přemýšlení…
Jak se podle vás vyrovnává český novinář s tím, že český člověk nemá rád EU, nechce uprchlíky, odmítá politickou korektnost, leckdy nesdílí odmítavý postoj vůči Rusku a dokonce si i dovoluje podporovat prezidenta republiky? Existuje příkop mezi českým žurnalistou a českým mediálním konzumentem?
Český novinář se s tím vyrovnává podle toho, kde pracuje… Rozpor mezi českým žurnalistou a mediálním konzumentem – přemýšlejícím – je propastný a vede to k tomu, že lidé českým novinářům nevěří.
Václav Moravec, Alexandr Mitrofanov, Jaroslav Plesl, Jan Pokorný, Josef Klíma, Sabina Slonková... Vezměme namátkou některé české novinářské osobnosti, jmenované i nejmenované, a podívejme se na jejich autorskou činnost či jejich způsob řízení redakcí. Kdo vyniká? Kdo stagnuje?
Každý z vámi vyjmenovaných novinářů má své příznivce a odpůrce a každý jednotlivec je bude známkovat a hodnotit podle svého, případně podle jednotlivého výkonu, komentáře atd. Já osobně mám rád Josefa Klímu, nemám problém s Janem Pokorným, s některým komentářem Alexandra Mitrofanova souhlasím, s některým ne. Poznám, koho má rád Václav Moravec, rád si přečtu Jaroslava Plesla… A kdo stagnuje? Řekl bych, že spíš padá níž a níž Sabina Slonková!
Jiří Balvín v době, kdy byl ministrem kultury
Nelze se nezastavit u Andreje Babiše. Jak zdatný majitel médií to je? Když nahlédnete do jeho novin a posloucháte jeho rádio, zachycujete známky politického zneužívání jeho médií?
Andrej Babiš je majitel nejmocnějších médií v ČR. A tak to je. Vůbec bych nehodnotil jeho zdatnost, on je prostě má a hotovo! O tom, že tato média jsou pro něj naladěna pozitivně, není nejmenších pochyb.
Až se budeme bavit o českých médiích na konci příštího roku... Co lze očekávat za změny a za vývoj?
Tisk se dále propadne, možná na konečné dno, tím myslím hranici nákladu, pod kterou již neklesne. Andrej Babiš odhalí svůj skrývaný vstup do nějaké televize, něco se prodá, někdo něco zase koupí a tak to půjde pořád dokola…
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Olga Böhmová