Ohlédnutí za uplynulým týdnem ve sdělovacích prostředcích začíná Petr Žantovský tvrzením, že během něj česká média opět předvedla, v jak truchlivém stavu se nacházejí. „Nejvýmluvnější obrázek stavu médií a obecně společnosti, kterou zobrazují a jíž jsou zmenšenou a jen mírně deformovanou karikaturou, poskytuje už sám výběr témat, který jen málokdy bývá nahodilý,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz mediální odborník Petr Žantovský.
Poukazuje na to, že výběr témat je zpravidla výsledkem záměrné snahy vnutit veřejnosti určitá témata, vytvořit o jistých skutečnostech obecné povědomí, že se jedná o události, které by se neměly přehlédnout, protože jsou pro svět kolem nás příznačné a dějinotvorné. „Tomu se v mediální teorii říká nastolování agendy, agenda-setting. Je to zároveň jedna z nejčastěji uźívaných a obyčejně také ve výsledku nejúspěšnějších, neboť nejefektivnějších manipulačních technik,“ vysvětluje Petr Žantovský.
Sofistikované manipulace i atraktivní zprávy, které se píší samy
Na praxi agenda-setting je podle něj zajímavé zkoumat, kdo, proč a s jakým cílem právě nyní a právě tuto agendu nastoluje a co tím hodlá získat. „Někdy je to zřetelné na první pohled, jindy více skryté. Když je manipulace sofistikovanější, dá se předpokládat, že skutečný smysl a cíl jejího využití je vážnější, dlouhodobější a důmyslnější,“ upozorňuje mediální odborník.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník