I po spršce kritiky Bárta stále prosazuje, aby bohatší řidiči nebo majitelé silných aut platili vyšší pokuty.
Body nepomáhají
"Naším zájmem je jednoznačně relativizace dnešního bodového systému, který nefunguje, jak má. Je příliš agresivní vůči méně výrazným přestupkům. Méně závažné přestupky trestejme mírněji než dnes, závažnější přestupky tvrději," řekl pro MF DNES Bárta. Konkrétní ale být nechtěl, čeká na názor expertů z Centra pro dopravní výzkum.
Dopravní odborník Věcí veřejných Stanislav Huml například uvádí jako nepřiměřeně tvrdý trest čtyři body pro profesionální řidiče, kteří nedodrží povinné přestávky v řízení. Také nesouhlasí se sčítáním trestů.
Odebrání řidičáku kvůli čtvrthodině
"Řešil jsem případ řidiče kamionu, který v jednom týdnu spáchal třikrát totéž: místo třiceti minut si udělal přestávku jen pětadvacet. Policisté mu pak přestupky sečetli a sebrali mu řidičský průkaz. To považuji za nepřijatelné opakované trestání za totéž," řekl pro iDnes.cz Huml.
Naopak piráti silnic by podle Bárty měli tvrdě narazit. Výše pokuty by se měla odvíjet od výše příjmů řidiče, případně pak podle hodnoty auta.
Piráti mají silná auta
"Velká část nejzávažnějších přestupků vzniká v autech s velkou kubaturou. Jde o osoby, které jsou nejen ekonomicky zdatnější, ale také u nich výrazně roste riziko korupce ve vztahu k bodovému systému," vysvětlil Bárta, proč se nechce vydat cestou zpřísnění bodového systému.
Stejný dopad, ne stejná výše pokuty
Odpůrci nové legislativy tvrdí, že takovým krokem by si lidé přestali být rovni před zákonem. S tím ale nesouhlasí odborník na ústavní právo Jan Kysela z pražské právnické fakulty. "Pokuta za přestupek má mít na řidiče rovný dopad, a ten přináší právě odstupňováním sankcí.
Pokuta pět tisíc je pro jednoho člověka likvidační, druhý si jí ani nevšimne," říká Kysela a připomíná, že podobně systém funguje v mnoha evropských státech.
Socialisté by byli pro
Bártův návrh má i přes silně odmítavou reakci premiéra šanci na schválení. Pro by totiž hlasovali socialisté, TOP 09 i komunisté nemají zatím jednoznačné stanovisko. Kdyby se ČSSD a VV spojily, tak by jim chybělo už jen 21 hlasů.
Ministr dopravy teprve o podpoře pro svůj návrh začne vyjednávat. "Jestli nakonec zvítězí například přání pana premiéra, aby policisté neměli žádný přístup k daňovým přiznáním, bude se platit podle kubatury auta. Nebo jestli najdou odborníci nějaký model, jak jinak umožnit policistům zjistit příjem řidiče, je na dalším jednání," říká Bárta.
Dále čtěte:
Bárta chce po Kapschi rozšíření mýta. Zadarmo
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jac