Historicky první ombudsman Českých drah Petr Fejk bere i s odměnami měsíčně zhruba 370 000 korun. Zpráva, která prolétla médii, nenechala nikoho chladným. Není divu. Přišlo to totiž v době, kdy se vládní koalice snaží šetřit na každém kroku a chystá úsporné reformy, které dopadnou na všechny. Podle odboráře Jaromíra Duška je celý úřad ombudsmana zbytečnou trafikou pro Fejka. Nicméně plat jeho šéfa, generálního ředitele Českých drah Petra Žaluda, je prý ještě mnohokrát vyšší.
Související:
Duškovi je zle
„Místo ombudsmana je naprosto vymyšlené a trafikantské. Nicméně to vypovídá o tom, jak vláda jinak mluví a jinak koná. Ombudsman je totiž trafika zřízená na pokyn shora. Když se má někdo tvářit jako ředitel, musí mít zázemí, služební auto, sekretariát, pár podřízených. Vše stojí několik milionů měsíčně a musí kvůli tomu odejít několik desítek zaměstnanců, kteří vykonávali mnohem potřebnější činnost. Dělá se mi z toho špatně," řekl pro ParlamentníListy.cz předseda Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromír Dušek, který plat železničářského ombudsmana Petra Fejka zveřejnil. Je totiž přesvědčen, že všichni státní zaměstnanci by měli zveřejňovat výše všech svých příjmů. Do toho zahrnuje i zaměstnance akciové společnosti České dráhy, protože je v plném vlastnictví státu a tudíž závislá na státním a krajských rozpočtech.
„Jak k tomu přijde hejtman, který má škrtnout regionální trať? Zřízení postu ombudsmana a jeho ansámblu vede totiž ke zrušení několika tratí pro tisíce občanů z údajného nedostatku finančních prostředků. Zastaví se trať, kde je údajná roční ztráta čtyři sta tisíc korun, ale to dáme ombudsmanovi za měsíc," rozčiluje se Dušek a pokračuje s matematikou. Na železnici je prý průměrný plat 26 000 korun, ale průměr navyšují právě vysoké platy vedoucích manažerů. „Jsou tam lidi, co dělají za šestnáct tisíc korun. A kolik jich museli vyhodit, aby ušetřili na sviňárnu jménem ombudsman? Navíc náměstci jsou s gáží o řád a ředitel o několik řádů výše," doplňuje Dušek ParlamentnímListům.cz s tím, že generální ředitel Českých drah Petr Žaluda bral 2 100 000 korun, do čehož není započítáno pojištění a různé příplatky či odměny, ale od prvního dubna byly výše postaveným zaměstnancům platy o deset procent sníženy.
Na dopravě mlčí
„Ministr dopravy řekl, že to nebude komentovat. Personální politiku si totiž nastavují České dráhy samy. Mají své představenstvo, které je za vše odpovědné. Dozorčí rada nicméně po něm může žádat vysvětlení," sdělil ParlamentnímListům.cz Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. „Pan Fejk je ombudsman a ve skutečnosti zastává i řídící pozici náměstka, protože se zúčastňuje představenstva. Rozsah povinností má výrazně vyšší než řadový ředitel odboru. Osobně výši jeho platu neznám a společnost zmíněnou částku nikdy nepotvrdila. Podléhá to totiž vztahu zaměstnavatele a zaměstnance. Pokud to neudělá sám zaměstnanec, firma jeho plat zveřejnit nemůže," prohlásil mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Podle Joklíka je k pochopení potřebnosti postu ombudsmana Českých drah nejdříve nutné znát historii společnosti. V minulosti byly České dráhy značně podfinancované, přičemž nové vedení firmu stabilizovalo a zahájilo modernizaci vozidel. Společnost loni vykázala zisk. Jakmile byly tyto základní kroky splněny, přišla na řadu další priorita a tou je péče o zákazníky. Činnost ombudsmana Českých drah, které zaměstnávají 27 000 lidí, tedy není jen o vyřizování stížností cestujících. „Pracuje na rozvoji zákaznického servisu, je zodpovědný za zpracování projektů v oblasti zvyšování kvality zákaznické péče. Jde třeba o standardy kvality přepravy v dálkových vlacích, systém kvality služeb na nádražích, pravidla péče o vybrané skupiny cestujících, třeba rodiny s dětmi, handicapované cestující a tak dále," doplnil Joklík. Redakce přes něj požádala o vyjádření i ombudsmana Petra Fejka, ale doposud žádné nepřišlo.
Nejde o stávku
Odborový předák Jaromír Dušek tvrdí, že situace na Českých drahách nicméně jen kopíruje situaci, kterou nastavila vláda v ostatních resortech. „Letos zaměstnancům Českých drah propadne mzda nejen o úroveň inflace, ale i o Kalouskovu povodňovou daň. Vše jen pro to, aby se shromáždily prostředky na další předraženou zakázku na kolová vozidla, kterou Žaluda hned upeče se svými pohůnky," podotýká Dušek.
Nabízí se otázka, jestli Dušek nepouští nyní tyto informace kvůli zvýšení odhodlanosti železničářů jít do stávky? Ta je zatím anoncována na pondělí, ale ještě se neví, jaké odbory se do ní zapojí. „Už dva roky to opakuju. Předražené zakázky na kolová vozidla, platy manažerů a pořád dokola. S miliardami si hrají, jak se jim zlíbí. Se stávkou to nemá nic společného. O ní hovořím od loňského září, nicméně vyzývám ke generální stávce," doplnil odborář Jaromír Dušek
Související: Stávka bude. Kalousek by radši odešel z vlády, než by ustoupil
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský